Firmy, niezależnie od wielkości, coraz częściej padają ofiarą oszustów.
Ograniczenia związane z „lockdownem” spowodowały, że wiele firm zmieniło model działania i zaczęło akceptować płatności w nowy sposób, np. kawiarnie i restauracje stały się punktami sprzedaży na wynos, a sprzedawcy detaliczni zaczęli oferować dostawy.
„Oszuści wykorzystują czas, jaki właściciele firm poświęcają na zabezpieczenie się przed zagrożeniami, związanymi z nowymi metodami sprzedaży" - mówi Piotr Lepionka, Regionalny Dyrektor ds. Oszustw w Elavon Europe.
„Niektórzy oszuści płacą za pomocą skradzionych kart, aby uzyskać szybki zysk. Inni chcą przetestować skradzioną kartę, wykonując transakcję o stosunkowo małej wartości, by następnie użyć tej karty do bardziej lukratywnego oszustwa".
Transakcje wykonywane drogą telefoniczną (bez fizycznego użycia karty) trudno zweryfikować. W rezultacie gdy dana transakcja okaże się oszustwem, firma może być narażona na obciążenie zwrotne.
Jeśli prowadzisz sprzedaż, przyjmując płatności bez fizycznego użycia karty, Zadaj sobie pytania, które znajdziesz poniżej. Przeszkol również swoich pracowników, aby byli czujni podczas przyjmowania zamówień przez telefon, w szczególności od nowych klientów.
- Zachowaj czujność w przypadku zamówień: Czy jest coś dziwnego w tym, o co prosi klient? Oszuści starają się zmaksymalizować zyski, które mogą uzyskać za pomocą skradzionej karty, więc nie zraża ich wyższa cena czy brak dostępności produktu w danym momencie
- Zakwestionuj treść zamówienia. Czy liczba przedmiotów nie wydaje się zbyt duża dla jednej osoby?
- W przypadku zamówień międzynarodowych zadaj sobie pytanie, czy zamawiany produkt może być tańszy w kraju, w którym mieszka zamawiający. Klienci zawsze szukają najlepszej ceny, a po uwzględnieniu kosztów wysyłki za granicę jest prawdopodobne, że znajdą taki produkt taniej w swoim kraju.
- Uważaj na klientów, którzy proszą o możliwość wysłania własnego kuriera w celu odbioru towaru.
- Bądź czujny, gdy klient prosi Cię o zamówienie towarów, których nie sprzedajesz.
- Nigdy nie pobieraj dodatkowych środków z karty, aby przelać pieniądze na konto, na żądanie posiadacza karty.
- Jeżeli zamówienie jest zbyt korzystne, aby mogło być prawdziwe, zazwyczaj tak jest. Przyjrzyj się potencjalnym zyskom i przeanalizuj odpowiednio sytuację.
Jeżeli aktualnie stosujesz inny model biznesowy niż przedtem i potrzebujesz pomocy w zmniejszeniu ryzyka oszustw,