Przewodnik Użytkownika

Płatności BLIKIEM

  • BLIK to system płatności mobilnych, wprowadzony przez spółkę Polski Standard Płatności (PSP), a stworzony przez 6 największych polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Santander Bank Polska. BLIK zapewnia użytkownikom m.in. szybkie płatności zbliżeniowe, przelewy na numer telefonu, płatności za pomocą 6-cyfrowego kodu zarówno w intrenecie, jak i sklepach stacjonarnych oraz wypłacanie i wpłacanie pieniędzy w bankomatach/wpłatomatach. Jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

    Użytkownik BLIKA nie musi mieć przy sobie karty płatniczej, posługuje się jednorazowym kodem, który jest ważny bardzo krótko, transakcja trwa klika sekund i musi zostać dodatkowo potwierdzona. Z BLIKA mogą korzystać klienci banków, które udostępniają to rozwiązanie w swoich aplikacjach mobilnych. 

  • BLIK jest dostępny niemal we wszystkich bankowych aplikacjach mobilnych w Polsce. Najpierw trzeba zainstalować na smartfonie taką aplikację (i aktywować w niej BLIK). Z BLIKA można skorzystać na 2 sposoby: 

    1. zbliżeniowo, przy użyciu telefonu.
    2. za pomocą kodu: klient wpisuje 6-cyfrowy kod z aplikacji (na terminalu – przy płatności stacjonarnej, w przeglądarce internetowej – przy płatności online lub bankomacie – przy wypłacie gotówki), następnie w aplikacji pojawia się komunikat z prośbą o zatwierdzenie transakcji, a gdy to nastąpi, transakcja zostaje w kilka sekund przetworzona i zakończona.

     

    Informacja na temat pełnej listy banków, w których można korzystać z opcji płatności w sklepie stacjonarnym i internetowym z kodem BLIK znajduje się na stronie Polskiego Standardu Płatności. 

  • BLIK jest bezgotówkową metodą płatności, więc każda firma, która ma terminal płatniczy, może umożliwiać płatność BLIKIEM. BLIKIEM można zapłacić również w parkometrach, biletomatach, automatach vendingowych oraz w sklepach internetowych. 

    Z płatności zbliżeniowych BLIKIEM można skorzystać w Polsce i za granicą – dzięki technologii Mastercard. BLIKIEM można więc zapłacić wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności tej organizacji. 

    Aby korzystać z BLIKA zbliżeniowego, klient powinien najpierw aktywować go w ustawieniach aplikacji mobilnej swojego banku oraz posługiwać się telefonem z systemem Android (wersja min. 6.0) lub Huawei HMS.

    • Terminale Ingenico Desk/Move

      Przyjmowanie płatności Blik Kody (z użyciem kodu)

      BLIK Kody dostępny jest na terminalach Ingenico wersji Desk/Move

      1. Wpisz kwotę transakcji na terminalu i naciśnij zielony przycisk Ok

      2. Aby wybrać BLIK jako metodę płatności, naciśnij żółty przycisk BLIK na terminalu lub poproś klienta, by zrobił to na PIN padzie.

      3. Poproś klienta, aby wygenerował na swoim urządzeniu mobilnym sześciocyfrowy kod BLIK.

      4. Wpisz ten kod na terminalu lub poproś, by klient zrobił to na PIN padzie. Zatwierdź wybór, wciskając zielony przycisk Ok lub poproś, by zrobił to klient.

      5. Jeżeli kod BLIK zostanie wpisany poprawnie, na urządzeniu mobilnym klienta wyświetli się powiadomienie.

      6. Poproś klienta, aby zatwierdził transakcję na swoim urządzeniu. Informacja o zatwierdzeniu transakcji zostanie przekazana do terminala.

      7. Terminal wydrukuje potwierdzenie, tak jak odbywa się to przy transakcji kartowej.

      Przebieg transakcji zwrotu BLIK

      Krótki kod BLIK potrzebny do transakcji zwrotu znajdziesz na wydrukowanym potwierzedniu sprzedaży opłaconej BLIKiem

      • Zwrot może zostać zrealizowany na kwotę mniejszą niż pierwotna transakcja sprzedaży (zwrot częściowy).
      • W odniesieniu do jednej transakcji sprzedaży można zrealizować więcej niż jeden zwrot.
      • Suma tych zwrotów nie może być większa niż kwota pierwotnej transakcji sprzedaży.

      Przebieg transakcji anulowania BLIK

      1. Wybierz Anulowanie

      2. Wprowadź numer rachunku

      3. Potwierdź wybór

      • Anulowania są przetwarzane w taki sam sposób, jak w przypadku standardowych transakcji kartowych.

      Jak pobrać aktualizacje z terminala?

      1. MENU – Szara kropka

      2. Wybierz Terminal

      3. Wybierz Inicjalizacja

      4. Wprowadź hasło użytkownika

      5. Potwierdz Tak

      BLIK w raportach po wysyłce paczki

      Transakcje BLIK pojawiają się w sekcji KARTY FINANSOWANE PRZEZ BANK.

      Sprzedaż i zwroty BLIKIEM będą sumowane osobno, obok innych rodzajów kart.

      Na Raporcie Szczegółowym transakcje BLIKIEM będą wyszczególnione z użyciem fikcyjnego numeru karty.

      Nowy rodzaj transakcji – APM status

      Terminal umożliwia sprawdzenie ostatnich transakcji sprzedaży i zwrotu BLIK.

      Aby to zrobić:

      1. Przejdź do TRANSAKCJE w menu głównym

      2. Wybierz APM Status, wybierz Sprzedaż lub Zwrot

      3. Terminal wyświetli status ostatniej transakcji APM

      4. Terminal wydrukuje potwierdzenie

    • Terminale Ingenico Desk/Move

      Zbliżeniowe płatności BLIKIEM odbywają się tak samo jak płatności kartami. 

      Przyjmowanie płatności BLIK zbliżeniowo

      BLIK zbliżeniowy dostępny jest na Terminalach Ingenico wersji Desk/Move

      Sprzedaż BLIK zbliżeniowo

      1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję SPRZEDAŻ

      2. Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij OK

      3. Poproś, by klient zbliżył urządzenie płatnicze do czytnika. Terminal wyda dźwięk potwierdzający skuteczny odbiór danych

      Anulowanie transakcji zbliżeniowej BLIK

      1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję ANULOWANIE

      2. Wprowadź numer rachunku i naciśnij OK

      3. Gdy transakcja zostanie zaakceptowana, terminal wydrukuje paragon potwierdzający anulowanie.

       

      UWAGA:

      Anulowanie może być zrobione tylko na otwartej paczce przed wysyłką do rozliczenia na koniec dnia (paczki powinny być wysyłane codziennie).

      Zwrot transakcji zbliżeniowej BLIK

      1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję ZWROT

      2. Wprowadź kwotę zwrotu i naciśnij OK

      3. Poproś, by klient zbliżył urządzenie z funkcją BLIK Zbliżeniowo do czytnika.

       

      4. Gdy transakcja zostanie zaakceptowana, terminal wydrukuje paragon potwierdzający dokonanie zwrotu.

      Jak pobrać aktualizacje oprogramowania terminala?

      1. MENU – Szara kropka

      2. Wybierz Terminal

      3. Wybierz Inicjalizacja

      4. Wprowadź hasło użytkownika

      5. Potwierdz Tak

      BLIK w Raportach po Wysyłce Paczki

      Transakcje BLIK pojawiają się w sekcji KARTY FINANSOWANE PRZEZ BANK.

      Sprzedaż i zwroty BLIKIEM będą sumowane osobno, obok innych rodzajów kart.

    W przypadku jakichkolwiek problemów z przyjmowaniem płatności BLIK, prosimy najpierw o reset terminala - przytrzymanie przycisku żółtego i kropki (pod przyciskiem 9) oraz wykonanie aktualizacji zgodnie z instrukcją. Jeśli problemy nadal będą występować, prosimy o kontakt z Zespołem Technicznym do spraw Terminali (helpdesk).

    Jeżeli nie otrzymałeś/-aś zawiadomienia o włączeniu BLIKA na terminalu a jesteś zainteresowany/-a tym produktem skontaktuj się ze swoim opiekunem w Elavon lub z Biurem Obsługi Klienta.

Jesteś już naszym klientem i potrzebujesz pomocy? 

Biuro Obsługi Klienta

22 306 03 16

Skontaktuj się z nami