Badanie przeprowadzone przez Elavon pokazuje, gdzie konsumenci wolą robić zakupy, pokazując zmieniające się oblicze handlu detalicznego.
W internetowej ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 1000 dorosłych osób w Polsce, zapytano, gdzie głównie robią zakupy: online czy w sklepach stacjonarnych. W pytaniu uwzględniono kategorie: artykuły spożywcze; produkty gospodarstwa domowego; ubrania, buty i akcesoria; produkty kosmetyczne; meble i dekoracje do domu; sprzęt AGD i RTV; zabawki i gry.
Wyniki pokazują, że w całej Polsce większość osób wybiera kupowanie artykułów spożywczych, ubrań, produktów gospodarstwa domowego, kosmetyków i mebli w sklepach stacjonarnych.
Natomiast większość zakupów sprzętu elektronicznego oraz zabawek i gier odbywa się online.
Wyniki pokazują również, że wiele osób wybiera zakupy tam, gdzie jest to najbardziej wygodne w danym momencie, niezależnie od formy – online lub stacjonarnie.
„Choć w ostatnich latach nastąpiło przesunięcie z handlu stacjonarnego do zakupów online, przyspieszone przez pandemię COVID-19 w 2020 roku, badanie pokazuje, że handel stacjonarny nie umarł, tylko się zmienił" – mówi Scott Frisby, Head of Strategy w Elavon Europe.
„Wyniki pokazują również, jak ważna jest dla firm dywersyfikacja, oferowanie różnych sposobów płatności, zarówno osobiście w sklepie, jak i online. Oferowanie obu tych możliwości nazywamy omnicommerce.”
„Widzimy, że zakupy w supermarketach, w tym w niezależnych sklepach spożywczych, pozostają głównym sposobem, w jaki ludzie kupują artykuły spożywcze i produkty gospodarstwa domowego, takie jak płyn do mycia naczyń.”
„Podobnie, zakupy w sklepach stacjonarnych są nadal popularne w przypadku przedmiotów, które kupujący chcą zobaczyć, takich jak meble i produkty kosmetyczne."
Ta idea znajduje odzwierciedlenie w odrębnym badaniu przeprowadzonym przez Elavon, które wykazało, że głównym powodem, dla którego ludzie odwiedzają sklepy, jest możliwość zobaczenia produktu osobiście. Może to dotyczyć przymierzenia ubrań lub wypróbowania kanapy.
Multicommerce
Najbardziej zaskakująca część badania pokazuje jak ważna dla współczesnego konsumenta jest wygoda.
Jedna czwarta osób kupujących produkty gospodarstwa domowego, takie jak środki czystości i worki na śmieci, stwierdziła, że robi to tam, gdzie jest to najbardziej wygodne. Tymczasem około jedna trzecia kupujących ubrania, meble, produkty kosmetyczne, sprzęt elektryczny oraz zabawki i gry stwierdziła, że robi to tam, gdzie jest to najwygodniejsze.
„Tutaj widzimy, że konsumenci po prostu wybierają najprostszy sposób zakupu. To szansa dla Ciebie, jako sprzedawcy, aby zyskać przewagę nad konkurencją" – mówi Frisby.
„Upewnij się, że oferujesz różne sposoby płatności, że proces jest płynny i bezproblemowy. Może to obejmować oferowanie kasy samoobsługowej, scan & pay, płatność przy tradycyjnej kasie lub kombinację tych różnych metod.
„Może to obejmować tzw. rozdzielenie procesu płatności od dostawy usługi, gdzie klienci zamawiają swoje produkty i płacą za nie, zwalniając Twoich pracowników z administracyjnego procesu płatności.”
„Jest to często już dostępne w większych sieciach, ale nie widzimy powodu, dla którego nie miałoby to być coraz częściej stosowane w mniejszych firmach, zarówno w handlu detalicznym, jak i w branży hotelarskiej."
Dane w szerszym ujęciu
Jeśli przyjrzysz się bliżej wynikom badania, dane pokazują, że młodsze osoby są bardziej skłonne do zakupów online niż starsze.
Poniżej 45 roku życia około połowa dorosłych kupuje przez internet zabawki i gry, w porównaniu z około dwiema piątymi (38%) osób powyżej 45 roku życia.
Podobny trend można zaobserwować w przypadku artykułów elektronicznych, gdzie około 45% osób poniżej 45 roku życia wybiera zakupy online, w porównaniu z jedną trzecią osób w wieku 45 lat lub starszych.
Co ciekawe, mężczyźni kupujący gadżety elektroniczne są bardziej skłonni do zakupów online (44%) niż kobiety (34%).
„Nasze dane pokazują, że klienci lubią mieć wybór" – mówi Frisby. „Jako sprzedawca musisz zrozumieć swojego klienta i to, jak chce dokonywać zakupów.”
„Wybierz dostawcę usług płatniczych, który pomoże Ci przejść przez wiele różnych dostępnych opcji, abyś niepotrzebnie nie zniechęcał klientów."
Elavon zapewnia kompleksowe rozwiązania płatnicze online i w punktach sprzedaży. Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się więcej.
Źródło: Firma Yonder przeprowadziła internetowe badanie na próbie 1006 dorosłych osób w Polsce w dniach od 27 lutego do 1 marca 2024 r. Dane są reprezentatywne dla populacji Polski. Yonder jest członkiem założycielem British Polling Council i przestrzega jego zasad.
Pytanie: Który z poniższych opisów najlepiej oddaje sposób, w jaki regularnie robiłeś/aś zakupy następujących artykułów w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Tabela przeliczona z wyłączeniem osób, które odpowiedziały ND.
|
Artykuły spożywcze |
Ubrania, buty i akcesoria |
Produkty gospodarstwa domowego (np. Środki czystości, produkty do prania, worki na śmieci, ręczniki kuchenne) |
Meble i dekoracje do domu |
Produkty kosmetyczne |
Sprzęt elektryczny, elektroniczny i gadżety |
Zabawki i gry |
Ogółem |
1006 |
999 |
1000 |
922 |
995 |
950 |
703 |
Robię zakupy głównie on-line |
2% |
30% |
12% |
19% |
20% |
39% |
45% |
Robię zakupy głównie w sklepach stacjonarnych |
84% |
37% |
62% |
46% |
49% |
31% |
21% |
Robię zakupy tam, gdzie jest mi wygodnie |
13% |
33% |
26% |
35% |
31% |
31% |
34% |