Według najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Elavon, głównym powodem do odwiedzenia tradycyjnego sklepu jest możliwość obejrzenia produktów osobiście.
W trakcie badania przeprowadzonego na grupie ponad 1000 dorosłych osób w całej Polsce, 61 proc. ankietowanych stwierdziło, że najważniejszym czynnikiem zachęcającym do odwiedzenia sklepu stacjonarnego jest możliwość osobistego obejrzenia produktów, które zamierzają kupić.
Z kolei ponad połowa przepytanych (56 proc.) stwierdziła, że do odwiedzenia stacjonarnego sklepu skłania ich możliwość skorzystania ze sklepowych ofert, promocji lub wyprzedaży. Pilna potrzeba była ważnym powodem wizyty w sklepie dla 56 proc. respondentów.
Pozwól swoim klientom zbliżyć się do Ciebie
„Te spostrzeżenia pokazują, jak ważną rolę odgrywa wystrój sklepu oraz odpowiednia ekspozycja towarów, tak aby klienci mogli obejrzeć, a nawet dotknąć produktów, które zamierzają kupić” – mówi Rafał Gołębiewski, Head of SMB Poland, Germany and Nordics w Elavon Europe.
„Nie wystarczy tylko pokazać klientom, co jest dostępne, trzeba pozwolić im podejść na tyle blisko, by mogli ocenić jakość i stosunek do ceny”.
„Zaspokajanie potrzeby szybkich zakupów daje Ci istotną przewagę nad sklepami internetowymi. Jeśli ułatwiasz nabywcom znalezienie tego, czego szukają, do tego zapewniając im przejrzystą płatność i możliwość odbioru produktu na miejscu, usuwasz przeszkody dla swoich klientów, co może być tylko dobre” – dodaje Rafał Gołębiewski.
„A ponieważ promocje i wyprzedaże są ważnym czynnikiem dla ponad połowy kupujących, można to wykorzystać, proponując oferty i rabaty dostępne tylko w sklepach stacjonarnych”.
Jedna trzecia (33 proc.) dorosłych twierdzi, że chce wspierać lokalną gospodarkę, dlatego warto, jeśli to możliwe, podkreślać miejscowy kontekst swojej działalności.
Click & collect łączy świat online i offline
Wyniki przeprowadzonych ankiet wskazują również, że blisko jeden na pięciu kupujących (21 proc.) lubi opcję click & collect.
Rozwiązanie click & collect polega na tym, że nabywcy mogą kupić przedmiot przez internet lub za pośrednictwem aplikacji i odebrać go w sklepie. Mogą płacić przy składaniu zamówienia lub przy odbiorze, w określonym czasie, z wyznaczonego miejsca w sklepie, co zmniejsza kolejki i sprawia, że transakcja jest płynna i wygodna dla obu stron.
Może to stanowić okazję do rozszerzenia działalności detalicznej na tzw. model omnicommerce, łączący zalety stacjonarnych interakcji zakupowych z elementami e-commerce.
Jeśli oferujesz opcję click & collect, nowi klienci odwiedzają Twój sklep, zyskujesz zatem dodatkową możliwość sprzedaży swoich produktów. Jednocześnie wykorzystujesz moc internetu do poszerzenia swojego rynkowego zasięgu.
Jeżeli jeszcze nie rozszerzyłeś swojej działalności na świat handlu internetowego, możemy pomóc Ci określić, czy jest to dobre rozwiązanie dla Twojego modelu biznesowego.
Napisz do nas, by dowiedzieć się więcej.
Źródło: W okresie od 8 do 14 marca 2023 r. firma Yonder przeprowadziła internetowe badanie na próbie 1001 dorosłych Polaków w imieniu Elavon. Dane są ważone w celu poprawy reprezentatywności dla przekroju populacji Polski. Yonder jest członkiem założycielem British Polling Council i przestrzega jej zasad.
Źródło: W okresie od 8 do 14 marca 2023 r. firma Yonder przeprowadziła badanie na próbie 1001 dorosłych Polaków. Dane są ważone, aby były reprezentatywne dla populacji Polski. Yonder jest członkiem założycielem British Polling Council i przestrzega jej zasad.
Które z poniższych czynników zachęciłoby Cię do robienia zakupów online? Osoby, które odpowiedziały „nie wiem”, nie zostały uwzględnione w tabeli.
Próba |
980 |
Możliwość zobaczenia produktów na własne oczy |
61% |
Możliwość oceny jakości produktów, które kupuję |
45% |
Wspieranie lokalnej gospodarki |
33% |
Możliwość skorzystania ze sklepowych ofert/promocji/wyprzedaży |
56% |
Jest to wygodniejsze |
31% |
Jeśli potrzebuję czegoś pilnie |
56% |
Jeśli wybieram się na targ sezonowy (np. targ rolniczy) |
18% |
Jeśli robię zakupy z kimś innym |
12% |
Opcja „click & collect” |
21% |
Opcja „buy now, pay later” |
14% |
Inne |
* |