BLIK – mobilna metoda płatności – zrewolucjonizował płatności bezgotówkowe: i stacjonarne, i online. Użytkownicy BLIKA nie muszą mieć nawet karty płatniczej. Jest on również darmowy. Dziś nie przyjmować płatności BLIKIEM, zwłaszcza w e-commerce, to tak, jakby świadomie skazywać się na utratę klientów. I to w jakiej skali!
Kto i ile płaci BLIKIEM
Każdego dnia klienci realizują BLIKIEM prawie 6 mln transakcji. Jej średnia kwota w 1. kwartale 2024 roku to 143 zł, a wartość wszystkich osiągnęła prawie 74 mld zł – o 48% więcej niż w tym samym okresie w roku poprzednim1.
W Polsce już połowa internautów płaci BLIKIEM przynajmniej raz w miesiącu2. Transakcji BLIKIEM w Internecie jest 5 razy więcej niż transakcji kartami płatniczymi! Aktywnie i regularnie korzysta z tej metody ponad 16 mln osób, a w systemie zarejestrowanych jest już niemal 30 mln aplikacji mobilnych3.
Czemu BLIK zawdzięcza wciąż rosnącą popularność, zwłaszcza w płatnościach przez Internet?
Jest jednocześnie:
bardzo bezpieczny – płatność bez karty, a więc i bez podawania wrażliwych danych karty lub konta, za to z wykorzystaniem zabezpieczeń bankowych w aplikacji mobilnej,
bardzo wygodny – klienci nie rozstają się zwykle ze smartfonem, zawsze mają go przy sobie, a karty nie muszą mieć wcale,
bardzo szybki – cała transakcja może trwać nawet 1-2 s.
Kod BLIK generowany w aplikacji mobilnej banku jest jednorazowy i ważny tylko przez 2 minuty. To minimalizuje ryzyko, że ktoś ten kod przechwyci i wykorzysta do nieautoryzowanej transakcji.
BLIK – najczęściej wybierana metoda płatności w e-commerce4
W pierwszym kwartale 2024 r. najwięcej transakcji BLIKIEM klienci zrealizowali w e-commerce – w tym kanale odbyła się co druga płatność. Użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 264,9 mln razy, czyli o 28% więcej niż rok wcześniej. Wartość tych transakcji osiągnęła 37,8 mld zł (o 11 mld więcej niż rok wcześniej). Najczęściej korzystano z BLIKA na platformach typu „marketplace”. Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 123 zł, natomiast największą wartość koszyka odnotowały e-sklepy z kategorii „moda”. Było to średnio 230 zł.
Bramka płatnicza – koniecznie z BLIKIEM
Prowadząc firmę e-commerce, warto korzystać z takiej bramki płatniczej, która oferuje płatność BLIKIEM. Ta metoda płatności będzie zyskiwać coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród młodszych klientów, ponieważ zastępuje kartę płatniczą, również w bankomacie.
Elavon oferuje bramkę płatniczą, która zapewnia przyjmowanie płatności BLIKIEM. Kupujący płacą online na stronie płatności Elavon. Bramka obsługuje oczywiście wszystkie pozostałe najpopularniejsze metody płatności: najważniejszymi kartami płatniczymi, portfelami elektronicznymi Google Pay i Apple Pay oraz szybkimi przelewami międzybankowymi A2A. Klienci, którzy z niej korzystają, mogą również wysyłać kupującym personalizowane logotypem firmy linki do płatności wprost z panelu bramki (Pay-by-Link).
Jak odbywa się płatność BLIKIEM
Bardzo prosto. Bez dodatkowej aplikacji. Wystarczy, że bank klienta w swojej aplikacji mobilnej udostępnia BLIK. Można mówić o kilku rodzajach płatności: z kodem, bez kodu i zbliżeniowej.
BLIK z kodem: stacjonarnie i online
Po zalogowaniu się do aplikacji bankowej i wygenerowaniu 6-cyfrowego kodu BLIK klient wpisuje go: na stronie płatności – gdy płaci przez Internet, lub na terminalu – gdy płaci stacjonarnie. Następnie zatwierdza transakcję w aplikacji bankowej.
Cała operacja trwa kilkanaście sekund. Wykonywana na smartfonie online – klienci coraz częściej w ten sposób robią zakupy – jeszcze krócej: nawet kilka sekund, ponieważ kod BLIK można skopiować w aplikacji i wkleić na stronie płatności e-sklepu lub bramki płatniczej.
BLIK OneClick: bez kodu – przez Internet w „zaufanych sklepach”
Ten sposób płatności online nie wymaga nawet wpisywania 6-cyfrowego kodu przy realizowaniu transakcji. Gdy klient kupuje coś w sklepie internetowym, w którym robił już wcześniej zakupy i który został zapisany w aplikacji bankowej, może zapłacić jednym kliknięciem. Ponadto w mgnieniu oka i bezpiecznie, ponieważ zarówno sama płatność, jak i aplikacja bankowa mają szereg niezbędnych zabezpieczeń. Osoba, która decyduje się na korzystanie z BLIK bez kodu, musi dodać najpierw w aplikacji mobilnej wybrany sklep do kategorii „zaufanych” i dopiero potem może płacić jednym kliknięciem. Z kolei o zabezpieczenia samej transakcji dbają systemy płatności online, wbudowane w bramkę płatniczą.
BLIK bez kodu – zbliżeniowo – tylko stacjonarnie
Płacąc BLIKIEM w sklepie stacjonarnym, klient musi mieć włączoną funkcję NFC, by uzyskać łączność z terminalem, i blokadę ekranu – by transakcja była bezpieczna. Najpierw odblokowuje telefon, potem zbliża go do terminala. Wystarczy, gdy powie, że chce zapłacić zbliżeniowo. W kasach samoobsługowych wybiera „Płatność kartą” i zbliża odblokowany smartfon do terminala. Transakcja przebiega bez użycia karty i bez wpisywania kodu5.
Elavon oferuje możliwość płatności BLIKIEM
BLIK to rozwiązanie wszechstronne. Służy również do wypłaty gotówki z bankomatu, więc klienci nie muszą nosić przy sobie karty płatniczej.
Co więcej, za klika miesięcy dostępne będą również płatności odroczone – BLIK Płacę później, a z tego typu usług chętnie korzystają polscy internauci. To dobra wiadomość dla rynku e-commerce.
BLIK będzie również dostępny za granicą, w Słowacji i Rumuni, a plany na przyszłość Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, obejmują całą Strefę Euro. Na razie za granicą można w ten sposób płacić tylko stacjonarnie, zbliżeniowo i w terminalach z logo Mastercard. Bez opłat za przewalutowanie.
Przypisy
- Dane https://blik.com/ponad-pol-miliarda-transakcji-blikiem-i-16-3-mln-aktywnych-uzytkownikow-w-i-kw-2024-r, dostęp z 10.05.2024.↩
- https://antyweb.pl/kto-korzysta-z-blika, za BLIK.com, dostęp z 10.05.2024.↩
- Dane: BLIK.com. dostęp z 10.05.2024.↩
- Dane: Najnowsze dane o e-commerce (tpay.com)↩
- https://blik.com/zblizeniowo↩