Wyniki ostatniego badania zrealizowanego przez Ipsos Mori, na zlecenie globalnego lidera płatności Elavon, wskazują na wzrost zainteresowania zakupami w sklepach stacjonarnych w okresie świątecznym wśród Polaków. Dziewięciu na dziesięć (95%) spośród 1092 uczestników badania w Polsce deklaruje, że planuje robić zakupy w sklepie stacjonarnym, z czego 24% twierdzi, że duży wpływ na ich decyzję ma chęć wspierania lokalnej gospodarki.
W tym trudnym dla handlu detalicznego okresie, konsumenci wymieniali wyraźne korzyści płynące ze wspierania sklepów stacjonarnych:
- Niemal połowa (49%) respondentów twierdzi, że pójście do stacjonarnego sklepu sprawia, że zakupy są szybsze i łatwiejsze, ponieważ mogą oni zobaczyć produkty na żywo
- 45% ankietowanych wskazało na korzyści płynące z oceny jakości produktów na miejscu, co również wpływa na brak ewentualnej konieczności zwrotu towaru w przypadku jego niezgodności z opisem lub uszkodzenia
- Jedna trzecia konsumentów (33%) zamierza skorzystać z ofert i promocji dostępnych w sklepach
- 24% badanych chce wspierać lokalną gospodarkę
- Podobna liczba respondentów (24%) chce wybrać się na jarmarki świąteczne i lokalne targowiska
Lokalne punkty handlowe mogą cieszyć się większym powodzeniem i zainteresowaniem niż w poprzednich latach. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że 41% konsumentów planuje w tym roku ograniczyć swoje świąteczne wydatki. Dobra wiadomość to taka, że nieco większy odsetek respondentów (43%) przewiduje, że ich budżet na zakupy nie zmieni się, a 12% zakłada nawet jego zwiększenie.
Najbardziej skłonni do zwiększenia świątecznych wydatków w tym roku są najmłodsi badani - w wieku 16-29 lat (23%). Może być to spowodowane mniejszą liczbą wydatków (przeznaczanych np. na socjalizację) w okresie „lockdownu” wśród młodych respondentów. Dla porównania, jedynie 10% ankietowanych w wieku 30-39 lat oraz zaledwie 7% spośród 40-60 latków planuje w tym roku wydać więcej na święta.
Powody, dla których ograniczamy świąteczny budżet są różne. Blisko 32% uczestników badania przewidziało, że w tym roku uroczystości będą odbywać się w mniejszym gronie. 7% respondentów potwierdziło, że pandemia koronawirusa wpłynęła na spadek ich dochodów, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie wydatków na zakupy.
Przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększyć swoją konkurencyjność i sprzedaż powinni podążać za preferencjami klientów. Zgodnie z wynikami badania Elavon:
- 45% badanych twierdzi, że wydłużenie godzin otwarcia sklepów sprawi, że zakupy będą bardziej komfortowe i wygodne
- 44% konsumentów docenia możliwości płatności bezdotykowych oraz bezkontaktowych zakupów
- 36% respondentów uważa, że sklepy powinny wzmocnić działania w zakresie bezpieczeństwa i higieny robienia zakupów
E-handel nadal jest w okresie świątecznym istotną częścią rynku. Badani zostali zapytania również o czynniki, które skłoniłyby ich do częstszych zakupów internetowych. Klientom najbardziej zależy na efektywnym i sprawnym systemie dostaw i zwrotów. Do zakupów online 37% respondentów zachęca niezawodny system dostarczania produktów. 32% docenia bezpłatne etykiety zwrotne, a 30% darmowe zwroty towarów.
Elavon wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa od początku pandemii COVID-19, m.in. zwiększając limity transakcji zbliżeniowych do 100 zł, dostarczając klientom niezbędne narzędzia e-commerce, a także nowe metody płatności umożliwiające prowadzenie działalności handlowej.
Rafał Gołębiewski, Head of SME & Bank Aliance Europe: “Sklepy w Polsce zostały niedawno ponownie otwarte. Trudna sytuacja przedsiębiorców spowodowana pandemią sprawiła, że konsumenci chętnie wspierają lokalne biznesy. Przed detalistami pojawia się nowe wyzwanie w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu zakupów w sklepach stacjonarnych. E-handel zyskał na znaczeniu podczas lockdownu, natomiast nasze najnowsze badanie Elavon pokazuje, że osobiste zakupy nadal mają wielu zwolenników i nie zostały wyparte przez sklepy online.”
Kontakt dla mediów:
O Elavon:
O firmie Elavon:
Elavon jest wiodącą globalną firmą płatniczą zatrudniającą ponad 4 300 pracowników i prowadzącą działalność w 10 krajach. Spółka, należąca do banku U.S. Bancorp (NYSE:USB), dostarcza przedsiębiorstwom technologie niezbędne do przyjmowania płatności od klientów, niezależnie od tego, czy robią zakupy w sklepach, w domu czy w podróży. Platforma Elavon jest powszechnie znana w różnych krajach, co ułatwia przedsiębiorstwom szybkie i bezpieczne uruchomienie systemu płatniczego.
Elavon Financial Services DAC, działający jako Elavon Merchant Services jest autoryzowany przez Central Bank of Ireland oraz Prudential Regulation Authority i podlega ograniczonym regulacjom przez Financial Conduct Authority oraz Prudential Regulation Authority. Szczegóły dotyczące zakresu uprawnień i regulacji przez Prudential Regulation Authority oraz Financial Conduct Authority są dostępne na życzenie.
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos Mori w dniach 12-16 listopada 2020 roku, na grupie 1092 osób dorosłych w wieku 16-60 lat w Polsce.