W okresie poprzedzającym okres świąteczny 2020 r. firma Elavon zleciła przeprowadzenie internetowej ankiety wśród 1092 osób dorosłych w Polsce na temat planów wydatków społeczeństwa i związanych z nimi przyczyn.
W skrócie: Ponad połowa 55% osób dorosłych w Polsce planuje wydać tyle samo lub więcej w tym sezonie świątecznym w porównaniu do ubiegłego sezonu. 95% z nich rozważa zakupy stacjonarne, a prawie jedna czwarta z nich (24%) twierdzi, że ma to na celu wsparcie lokalnej gospodarki lub (24%) odwiedzenie sezonowych kiermaszy.
Poniżej przedstawiamy więcej interesujących szczegółów na ten temat.
Oszczędne święta?
Z naszych ustaleń wynika, że więcej niż co dziesiąty z nas (12%) planuje zwiększyć swoje wydatki w tym sezonie świątecznym w porównaniu do ubiegłego sezonu. 43% planuje wydać mniej więcej tyle samo, przy czym podobną ilość osób (41%) planuje zmniejszyć wydatki.
Co ciekawe, oznacza to, że w sumie ponad połowa z nas (55%) zamierza wydać tyle samo lub więcej w tym sezonie świątecznym niż w ubiegłym roku.
Osoby, które zakładają większe wydatki (12%), wymieniły następujące najważniejsze powody: planowanie zakupów dla większej liczby osób w tym roku (35%), wzrost dochodów (31%) i (29%) wykorzystanie środków, które zostałyby przeznaczone na inne wydatki (na przykład na wakacje, dojazdy do pracy, życie towarzyskie).
U osób, które planują wydać mniej (43%), trzy najważniejsze powody to: zaplanowanie mniejszych uroczystości (42%), poczucie potrzeby oszczędzania lub „ostrożniejszego" obchodzenia się z pieniędzmi w tym roku (38%) oraz spadek dochodów (32%).
Jeśli przyjrzymy się wiekowi osób, które zakładają zwiększenie swoich wydatków, prawie jedna czwarta (23%) osób w wieku od 16-29 lat zamierza wydać więcej. Jest to znacznie większy odsetek, niż co dziesiąta (10%) spośród osób w wieku od 30-39 lat i 7% spośród osób w wieku od 40-60 lat.
„Choć powszechnie zakłada się, że pandemia będzie miała pewien wpływ na wydatki, optymizmem może napawać fakt, że ponad połowa naszych respondentów ma zamiar wydać w tym roku tyle samo lub więcej - co świadczy o silnym zaufaniu konsumentów, szczególnie wśród osób poniżej 30 roku życia”, twierdzi Simon Tune, Dyrektor Handlowy Elavon Europe.
„Jednak, jak zawsze, sprzedawcy detaliczni wciąż muszą słuchać tego, co komunikują im klienci na temat swoich pragnień.
Niezależnie od tego, czy zakupy są robione w Internecie, czy w kontakcie bezpośrednim, oznacza to oferowanie produktów o faktycznej dobrej jakości za cenę, ponieważ kupujący zwiększają swoje oczekiwania dotyczące doświadczeń konsumenckich. Konsumenci mają większy wybór niż kiedykolwiek wcześniej i mogą łatwo i aktywnie wyszukać tych, którzy najlepiej spełnią ich oczekiwania, oferując usługi, o które proszą".
Kupowanie w kontakcie bezpośrednim czy „poprzez klikanie” w sieci??
Kajowe i lokalne ograniczenia związane z pandemią zmieniły oblicze wszystkiego, w tym zakupów w tym roku - w dość dosłownym znaczeniu tego słowa: obowiązkowo trzeba mieć na sobie maski, sklepy musiały dostosować się, by wspierać dystans społeczny, a wiele z nich przeniosło swoje towary z ulicy do sieci.
Tak więc - niezależnie od tego, czy w czasie naszej ankiety sklepy były otwarte, czy też nie - chcieliśmy poznać najważniejsze czynniki, wpływające na skorzystanie ze sklepu stacjonarnego bądź internetowego, zakładając, że oba są jednakowo dostępne.
Główne powody robienia zakupów stacjonarnych
Ponieważ 5% respondentów twierdzi, że nie zamierza robić zakupów w sklepie stacjonarnym w tym sezonie świątecznym, oznacza to, że 95% naszych respondentów może w nim zrobić zakupy.
Dlaczego tak się dzieje? Najważniejszym powodem była łatwość dokonywania wyborów, gdy można było zobaczyć produkty osobiście (49%).
Być może wiąże się z tym fakt, że możliwość lepszej oceny jakości przedmiotów była drugim najsilniejszym czynnikiem (45%).
Możliwość skorzystania z ofert i promocji sklepowych było motywacją dla jednej trzeciej respondentów (33%).
W szczególności, około jedna czwarta z nich była chętna do wspierania lokalnej gospodarki (24%), podobnie jak do odwiedzenia sezonowych kiermaszy (24%).
Co mogłoby zachęcić do zakupów stacjonarnych?
Chcieliśmy również zbadać, co w tych czasach dystansu społecznego może zachęcić większą liczbę kupujących do odwiedzenia sklepów, stacjonarnych, gdy są one otwarte.
Prawie połowa (45%) stwierdziła, że dłuższe godziny otwarcia zachęciłyby ich do skorzystania ze sklepu stacjonarnego. Niemalże taką samą grupę (44%) zachęciłoby zapewnienie rozwiązań z zakresu skanowania i dokonania płatności mobilnej (bez konieczności płatności w kasie).
Obydwie możliwości odzwierciedlają metody, które mogą zredukować możliwości kontaktu z innymi lub pozwolić ludziom uniknąć godzin pracy sklepów, podczas których panuje największy ruch.
Egzekwowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny zachęciłoby ponad jedną trzecią respondentów (36%), przy czym podobny odsetek (34%) z zadowoleniem przyjąłby możliwość sprawdzenia dostępności przed udaniem się do sklepu.
„Klienci mówią głośno i wyraźnie, że pragną być bezpieczni podczas zakupów i czuć się bezpiecznie podczas zakupów w erze pandemii" - mówi Simon.
Zmiany, które zmniejszają narażenie na kontakt z tłumem i potencjalnymi punktami ryzyka, takimi jak kontakt z personelem i innymi kupującymi, wydają się spełniać oczekiwania konsumentów. Płatności są znaczącym elementem tych zmian, o czym świadczą również nasze wcześniejsze badania dotyczące preferencji płatniczych po zniesieniu restrykcji związanych z pierwszym krajowym lockdownem.
„Jeżeli jest coś, w czym możemy Ci doradzić - porozmawiaj z nami.”
Co mogłoby zachęcić do zakupów w sieci?
Dostawy, informacje o produktach i zwroty są według naszych respondentów jasnymi czynnikami motywującymi dla kupujących w sieci.
Najlepszym sposobem na zachęcenie kupujących w Internecie była niezawodna dostawa (37%), a następnie bardziej szczegółowe opisy (35%). Dostawa tego samego dnia była trzecią (33%) najbardziej popularną opcją.
Zapewnienie szczegółowych zdjęć - dających możliwość powiększenia lub obrócenia produktu - było równie ważne jak oferowanie bezpłatnych etykiet zwrotnych (w obu przypadkach 32%).
Prawie połowa naszych respondentów twierdziła wcześniej, że głównym powodem, dla którego warto wybrać się do stacjonarnego sklepu, jest to, że łatwiej jest dokonać wyboru osobiście (49%), a także, że można lepiej ocenić jakość produktu (45%).
„Kluczowe wnioski pokazują nam, że w pewien sposób można przełożyć doświadczenie z zakupów stacjonarnych do sklepu internetowego" - mówi Simon.
„Mniej więcej połowa naszych respondentów stwierdziła, że gdy kupują w sklepie stacjonarnym, robią to ze względu na możliwość sprawdzenia produktów i oceny ich jakości oraz stosunku jakości do ceny. Powielenie tego bezproblemowego procesu w celu niezawodnego dostarczenia produktów, a wcześniej dokładne sprawdzenie ich przydatności, wydaje się być tu kluczowe".
Tę samą ankietę przeprowadziliśmy również w innych krajach, co może Państwa zainteresować:
Zadaliśmy te same pytania 1121 osobom dorosłym w Wielkiej Brytanii i 1000 w Irlandii.
Badania były prowadzone na i:omnibus, internetowej platformie Omnibus Ipsos MORI.
- Wywiady internetowe zostały przeprowadzone wśród osób dorosłych w wieku 16-60 lat w Polsce.
- Nasza baza respondentów obejmuje 1092 osoby dorosłe, które wypełniły ankietę w dniach 12-16 listopada 2020 roku.
- Uzyskana próba jest reprezentatywna dla populacji z uwzględnieniem parytetów dotyczących: wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.
- Zastosowano ważenie danych w odniesieniu do znanego profilu populacji w podziale na wiek, płeć, region, status zawodowy i klasę społeczną, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.