Stacja benzynowa, stacja paliwowa, stacja tankowania, stacja serwisowa - nazwij to jak chcesz. Miejsce, w którym tankujemy nasze pojazdy, zmienia się.
BP niedawno poinformowało, że tylko połowa zakupów na ich stacjach w Wielkiej Brytanii dotyczyła paliwa. Druga połowa to żywność.
Obok tej zmieniającej się tendencji konsumenckiej, a być może ją napędzając, mamy gwałtowny wzrost na rynku pojazdów elektrycznych. Użytkownicy pojazdów elektrycznych nie mogą po prostu podjechać, zatankować, zapłacić i odjechać w ciągu pięciu minut. Potrzebują czasu na naładowanie baterii.
Z kolei w świecie płatności obserwujemy ogromny rozwój — od starego paska magnetycznego na fizycznych kartach po płacenie jednym machnięciem telefonu czy zegarka. W rzeczywistości portfele cyfrowe szybko stają się najpopularniejszym sposobem płatności.
„W obecnym świecie widzimy nieustanne zmiany, ale jest też coś stałego — to potrzeba klientów, by mogli płacić w jak najbardziej bezproblemowy sposób” - mówi Russell Green, Head of Emerging Verticals w Elavon Europe i ekspert ds. płatności w branży transportu masowego.
„Konsumenci chcą mieć możliwość płacenia w dogodny dla siebie sposób, czy to gotówką, kartą, w aplikacji czy portfelem cyfrowym. Dlatego zapytaliśmy, jaki jest ich preferowany sposób płacenia za paliwo. Nasze badania pomogą Ci w kształtowaniu oferty.”
„Zleciliśmy firmie Yonder przeprowadzenie ankiety wśród ponad 1000 dorosłych Polaków, aby dowiedzieć się, jaki jest ich preferowany sposób płacenia za paliwo.
Większość (69%) osób płacących za paliwo stwierdziła, że lubi płacić kartą. Czy to fizyczną kartą kredytową lub debetową, portfelem cyfrowym, w aplikacji lub firmową kartą paliwową.
Płać portfelem cyfrowym lub fizyczną kartą
Przy płatnościach kartą, plastik pozostaje najpopularniejszą formą, zarówno przy dystrybutorze, jak i w sklepie.
Spośród osób prowadzących pojazdy, 61% stwierdziło, że woli używać karty kredytowej lub debetowej, w porównaniu z 21%, którzy wybierają portfele cyfrowe, takie jak telefon lub zegarek.
„Może to wynikać z tego, z błędnego przekonania, że limit płatności zbliżeniowych stosowany dla kart dotyczy również urządzeń mobilnych” - mówi Russell.
„Przy płatności za paliwo, często największym zakupie, ludzie instynktownie sięgają po portfele, podczas gdy mogliby po prostu przyłożyć telefon lub zegarek.”
„Warto przypomnieć swoim pracownikom, że limit jest znacznie wyższy niż 100 PLN dla karty zbliżeniowej, aby klienci nie byli niepotrzebnie zniechęceni do korzystania z telefonu.”
„Oprócz wygody, portfele cyfrowe zapewniają również dodatkowe bezpieczeństwo dla Twojej firmy i klienta.”
Płacić przy dystrybutorze czy w sklepie?
Poza preferowanym sposobem płatności, chcieliśmy też wiedzieć, gdzie klienci wolą płacić.
Większość (45%) chce płacić przy dystrybutorze, czy to przy stanowisku samoobsługowym czy w sklepie, ale ponad jedna trzecia kierowców (37%) chce wejść do środka.
„Istnieje preferencja do płacenia za paliwo przy dystrybutorze. Tutaj oferujesz szybkość i wygodę, więc warto rozważyć takie udogodnienie, jeśli znajdujesz się w strefie o dużym natężeniu ruchu lub jeśli masz mało miejsca w sklepie” - mówi Russell.
„Masz szansę na dywersyfikację, sprzedając kawę i przekąski na drogę, a nawet oferując bardziej rozbudowany asortyment spożywczy, ponieważ jedna trzecia kierowców nadal chce płacić w sklepie.” - dodaje Russell.
„Zadowolisz jeszcze więcej klientów, zapewniając obie opcje”
Znacząca mniejszość, bo 15% kierowców płacących za paliwo, lubi robić to w aplikacji. To może być dla Ciebie sygnał do stworzenia aplikacji, która ułatwi płatności.
To również świetny sposób na budowanie lojalności wobec marki, łączący nagrody i płatności w jednym łatwym w obsłudze miejscu w smartfonie.
Czym są płatności bezobsługowe?
Płatności bezobsługowe to dokładnie to, co sugeruje nazwa - transakcja, która odbywa się między klientem a sprzedawcą bez udziału asystenta czy kasjera. Znajdziesz je w restauracjach fast food, parkometrach czy automatach z napojami.
Dla firm oznaczają obniżenie kosztów, zwiększenie szybkości i dotarcie do większej liczby klientów.
Klienci doceniają szybkość i wygodę, krótsze kolejki oraz możliwość płacenia przez całą dobę.
Płatności bezobsługowe mogą być tym punktem, w którym preferencje firm i ich klientów idealnie się pokrywają.
Jeśli jesteś zainteresowany płatnościami bezobsługowymi, musisz mieć pewność, że masz doświadczonego partnera, który zadba o ich bezpieczeństwo dla Ciebie i Twoich klientów.
Czy gotówka jest nadal istotna?
Wzrost popularności kart może wydawać się nieunikniony, ale nadal 14% kierowców chce płacić gotówką.
Co ciekawe, młodsi kierowcy są nieco bardziej skłonni do korzystania z gotówki niż starsi kierowcy, ale karta pozostaje zdecydowanie najpopularniejszym sposobem płacenia za paliwo.
Choć krajobraz stacji benzynowych się zmienia, zrozumienie tego, jak konsumenci wolą płacić, może dać Ci przewagę nad konkurencją.
Potrzebujesz partnera płatniczego, który rozumie te preferencje i ma wiedzę oraz technologię, oferując klientom wybór, dzięki któremu mogą płacić w preferowany przez siebie sposób.
Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się więcej.
Źródło: Firma Yonder przeprowadziła badanie online na próbie 1006 dorosłych osób w Polsce w dniach od 27 lutego do 1 marca 2024 r. Dane są reprezentatywne dla populacji Polski. Yonder jest członkiem założycielem British Polling Council i przestrzega jego zasad.
Pytanie: Przy korzystaniu z karty debetowej lub kredytowej do płacenia za tankowanie/ładowanie samochodu, która metoda płatności jest Twoją preferowaną? Tabela przeliczona z wyłączeniem osób, które nie prowadzą pojazdów.
Liczba ankietowanych |
1301 |
Zbliżeniowo lub chip i PIN przy dystrybutorze |
35% |
Płatność przy stanowisku samoobsługowym /w sklepie |
25% |
Płatność smartfonem/smartwatchem w sklepie lub przy stanowisku samoobsługowym |
11% |
Płatność w aplikacji |
10% |
Płatność smartfonem/smartwatchem przy dystrybutorze |
9% |
Płatność firmową kartą paliwową |
3% |
Nie wiem |
6% |