Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, bez względu na branżę, która nas interesuje, powinniśmy przygotować biznesplan. Jego ważnym elementem jest oszacowanie potencjalnych kosztów i przychodów w perspektywie najbliższych miesięcy i lat (czyli określenie naszego cash flow). Wpływ na to może mieć forma rozliczeń z klientami, dlatego powinniśmy dobrze się nad nią zastanowić, zanim wpiszemy ją w swój biznesplan.
Forma rozliczeń z klientami – na co warto zwrócić uwagę?
Planując otwarcie biznesu, możemy zdecydować się na przyjmowanie płatności w gotówce lub w formie bezgotówkowej. Akceptowanie obecnie wyłącznie tradycyjnego sposobu rozliczania się z klientami za pomocą gotówki obniża naszą konkurencyjność. Wielu klientów nie nosi już ze sobą gotówki i dokonuje zakupów korzystając wyłącznie z kart płatniczych lub urządzeń mobilnych (telefon, smartwatch) z zainstalowaną aplikacją bankową. Ponadto, biorąc pod uwagę rozwój e-commerce, wielu klientów korzysta już z zakupów internetowych, bez konieczności udawania się osobiście do sklepu. Szczególnie od 2020 roku, gdy w związku z pandemią liczba transakcji gotówkowych znacząco zmalała, nieuwzględnienie w naszym biznesplanie terminala płatniczego może się boleśnie odbić na naszych zyskach. Równie istotne jest to, że klienci, którzy mogą zapłacić kartą, urządzeniem mobilnym lub za pośrednictwem strony internetowej, są skłonni do większych wydatków, gdyż nie ogranicza ich gotówka znajdująca się w portfelu. Czy warto więc postawić na formę rozliczeń bez gotówki? Odpowiedź nasuwa się sama.
Terminale płatnicze pozwalają na zrealizowanie płatności bezgotówkowych – tradycyjnie lub zbliżeniowo, przez przyłożenie karty płatniczej lub urządzenia mobilnego.
Terminale i karty płatnicze jako nowoczesna forma rozliczeń pieniężnych
Decydując się na terminal płatniczy, musimy być świadomi tego, że korzystanie z niego będzie się wiązało z pewnymi kosztami, które trzeba uwzględnić w biznesplanie. Terminale są dzierżawione i w ramach umowy ponosimy stałe miesięczne opłaty uzależnione m.in. od rodzaju i ilości obsługiwanych terminali, czy też obrotów. Co jednak niezwykle ważne, jeśli zdecydujemy się na terminal płatniczy, z początku prowadzenia działalności gospodarczej przez pewien okres nie musimy się martwić o dodatkowe opłaty.
Wystarczy, że skorzystamy z programu Polska Bezgotówkowa. W ramach niego przez 12 miesięcy możemy używać aż do 3 terminali płatniczych stacjonarnych lub mobilnych przy zerowym abonamencie oraz zerowych opłatach za procesowanie transakcji (w tym drugim przypadku do obrotu sięgającego 100 tys. zł w przeliczeniu na jeden terminal). Aby skorzystać z programu Polska Bezgotówkowa wystarczy kilka prostych kroków. Konsultanci Elavon przedstawią kryteria Programu i szczegóły oferty. Po zatwierdzeniu naszego wniosku i podpisaniu umowy przygotują oni konto oraz terminal POS, tak by od razu można było korzystać z niego przy realizacji transakcji i usprawnić nasze przepływy pieniężne.
Sklep internetowy – wygodne zakupy dla klientów bez wychodzenia z domu
Przygotowując biznesplan powinniśmy rozważyć, czy chcemy, by nasi klienci dokonywali płatności bezgotówkowej za pośrednictwem sklepu internetowego. Wdrożenie takiej formy rozliczeń bezgotówkowych wiąże się bowiem z pewnymi nakładami początkowymi. Dodatkowo musimy się liczyć z opłatami rocznymi, chociażby za domenę czy hosting sklepu oraz prowizję za obsługę płatności, jednakże korzyści związane z założeniem takiego sklepu bardzo często przewyższają nasze nakłady.