Święta Bożego Narodzenia, Black Friday, styczniowe wyprzedaże – to okazje, które wywołują radość w sercach sprzedawców. Ale sezon znany jako "złoty kwartał" to także czas, w którym oszuści wykorzystują okres wzmożonej aktywności sprzedawców – i ich potencjalnego rozproszenia uwagi.
Poniższe wskazówki od Piotra Lepionki, Regional Fraud Managera z Elavon, pomogą Ci przygotować się na atak przestępców i uniknąć sytuacji, w której Twoja firma stanie się ofiarą, niezależnie od pory roku.
Nie pozwól, aby Twoja firma padła ofiarą oszustów – czytaj dalej.
Przeczytaj więcej: Planowanie na złoty kwartał
Odwracanie uwagi pracowników
Oszuści starają się odwrócić uwagę pracownika podczas dokonywania zakupu, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu. Podczas gdy karta jest wprowadzana do terminala, oszust anuluje pierwotną sprzedaż, zanim zostanie ona w pełni przetworzona, a zamiast tego wydaje sobie zwrot pieniędzy. Uważaj na próby odwrócenia uwagi personelu i sprawdzaj dwukrotnie paragon po jego wydrukowaniu. Jeśli zauważysz, że dokonano fałszywego zwrotu, skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta, który wyjaśni Ci, jak unieważnić taką transakcję.
Każda firma posiadająca terminal może paść ofiarą tego rodzaju oszustwa. Jeśli jednak Twój sklep jest szczególnie popularny, istnieje większe prawdopodobieństwo, że staniesz się celem przestępców.
Granie na Twoich emocjach
Zdarzają się przypadki, w których przestępca składa zamówienie telefoniczne, podając dane ze skradzionej karty. Często stara się grać na Twoich emocjach, opowiadając o zakupie prezentów na Boże Narodzenie lub przekazaniu darowizny na cele charytatywne.
Po dostarczeniu przedmiotów oszustowi, prawdziwy posiadacz karty składa wniosek o obciążenie zwrotne. Jednak w tym momencie przestępca już dawno zniknął – pozostawiając Cię z koniecznością zwrotu kosztów przedmiotów posiadaczowi karty, jak również opłaty za obciążenie zwrotne.
Odmianą tego oszustwa jest zamówienie przez przestępcę kuriera do odbioru zamówienia. W tym wypadku oszust nie musi podawać adresu dostawy, pozostaje więc anonimowy. Wynik jest ten sam: pojawia się żądanie zwrotu środków, a Ty zostajesz bez pieniędzy.
Najczęstsze cele oszustów
„Widzimy, że częstymi celami takich oszustw są sklepy z zabawkami, sklepy elektroniczne lub rowerowe. Przestępca zwykle zamawia prezent lub gadżet, który jest w danym roku najpopularniejszy”, mówi Piotr Lepionka.
„Co ciekawe, rzeźnicy również spotykają się z częstymi próbami wyłudzenia. Zdarza się, że zamawiający przedstawia swoją łzawą historię twierdząc, że zawiódł go poprzedni dostawca. Składa wtedy duże zamówienie na mięso w krótkim czasie".
„Detaliści, którzy sprzedają alkohol, stają w obliczu podobnego zagrożenia. Oszuści powołują się na problemy z dostawcą w obliczu zbliżającej się imprezy i zamawiają duże ilości alkoholu”, dodaje Piotr Lepionka.
Na co należy zwrócić uwagę
Nowi klienci, którzy kupują duże zamówienia przez telefon
Klienci poszukujący towaru, który ma być dostarczony jak najszybciej i którzy sami organizują kuriera
Kupujący, którzy nie są zbytnio zainteresowani ceną, dostępnością czy szczegółami zamawianych produktów
Klienci, którzy próbują dokonać płatności wieloma kartami, w przypadku gdy ich transakcja zostaje odrzucona
Trzy wskazówki, dzięki którym nie staniesz się ofiarą przestępcy
Przemyśl szczegóły zamówienia. Czy zamawianie tak dużej ilości konkretnego produktu może być logiczne?
Poproś klienta, aby przyszedł do sklepu i zatwierdził transakcję przy użyciu chipa lub PIN-u
W miarę możliwości unikaj transakcji bez użycia karty, zamiast teko korzystaj z usługi Pay-By-Link
I zawsze pamiętaj, by zwracać szczególną uwagę na sytuacje, które wydają Ci się zbyt piękne, by były prawdziwe.