Znaczna grupa klientów, którzy korzystają z usług hotelowych, restauracyjnych i turystycznych, to goście zagraniczni. Niezależnie, jaką formę rozliczenia wybiorą – bezgotówkową czy gotówkową, poniosą koszty związane z przeliczeniem kwoty z waluty lokalnej (PLN) na rodzimą. Dlatego warto wiedzieć, co można zaoferować takim gościom i z czym wiąże się przewalutowanie transakcji.
Przewalutowanie: korzyści dla hotelu i jego gości
W przypadku, gdy gość wybiera formę gotówkową i ma już w portfelu złotówki, to koszty przewalutowania już poniósł – zostały naliczone przez bank, kantor lub operatora bankomatu.
Gdy gość płaci kartą, możemy mu zaoferować Dynamiczne Przeliczenie Walut (DCC). Jest to usługa, która w momencie dokonywania płatności daje zagranicznym klientom – posiadaczom kart Visa®, Mastercard® lub Diners® – możliwość wyboru waluty płatności. Mogą oni zapłacić albo w walucie własnej (transakcja w walucie karty), albo w lokalnej (PLN). Dzięki usłudze DCC zagraniczni klienci znają łączną kwotę zakupu w rodzimej walucie jeszcze zanim dokonają płatności. Terminal płatniczy wyświetla kwotę zakupu w polskich złotych, kurs wymiany oraz kwotę zakupu w walucie posiadacza karty. Informacje te znajdują się również na potwierdzeniach transakcji. Dzięki temu klienci mogą lepiej kontrolować wydatki - wiedzą dokładnie, ile zapłacili, bez czekania na potwierdzenie z banku.
W przypadku transakcji z wykorzystaniem DCC standardowa opłata za przewalutowanie, którą nakłada Bank Wystawca Karty, zostaje zastąpiona opłatą nałożoną przez dostawcę terminala. Gdy goście korzystają z usługi DCC, hotel odnotowuje mniej reklamacji i zwrotów z powodu nierozpoznanych transakcji oraz może zyskać rabat od przewalutowanych transakcji.
DCC nie było jednak ostatnio postrzegane tak pozytywnie. Krytykowano tę usługę za to, że marże są zbyt duże, kursy DCC wyższe od kantorowych, a klientom nie daje się wyboru, w jakiej walucie będą płacić. Klientom trudno było także szacować, czy bardziej opłaca się zapłacić w walucie rodzimej (walucie karty) czy w lokalnej. Już wkrótce ma się to zmienić.
Nareszcie jasne zasady przeliczania walut
19 kwietnia 2020 r. wchodzi w życie nowa unijna regulacja, która wprowadza obwiązki informacyjne związane m.in. z opłatami za przeliczenie waluty płatności wykonanej kartą płatniczą.
Posiadaczowi karty wydanej na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) przez wykonaniem płatności na terminalu trzeba będzie zaprezentować nie tylko kwotę płatności w walucie lokalnej i walucie karty – jak dotychczas, ale także kwotę opłaty za przewalutowanie jako wartość procentową marży w stosunku do ostatniego kursu wymiany podawanego przez Europejski Bank Centralny (EBC).
Nowe regulacje ujednolicą sposób prezentowania opłat za przewalutowanie w różnych walutach stosowanych na terenie Unii Europejskiej, ułatwią porównanie ofert i narzędzi przeliczenia walutowego oferowanego przez działające w Europie firmy i banki. Kurs EBC będzie podstawą do porównania kursów, dzięki czemu przeliczanie walut stanie się przejrzyste i zrozumiałe dla klienta końcowego.
Koszty przewalutowania: zmiany na plus dla naszych klientów
Stosując się do nowej regulacji wprowadzimy zmiany w komunikatach pojawiających się na ekranie terminala i na potwierdzeniu transakcji. Obecną wartość i komunikat: „Marża DCC” zastąpimy nową wartością i komunikatem: „Marża ponad standardowy kurs wymiany ustalony przez EBC”. Zmiany te dotyczą nie tylko terminali, ale również wszelkich rozwiązań technicznych umożliwiających naszym klientom przyjmowanie transakcji kartami płatniczymi. Dla zagranicznych gości hotelowych będzie to duże ułatwienie. Zyskają pewność, że decydując się na płatność w walucie karty lub walucie lokalnej, wybierają lepszy dla nich sposób płatności.