W internetowej ankiecie przeprowadzonej przy współpracy z firmą badawczą Ipsos Mori zbadaliśmy zwyczaje i plany wydatków 1093 osób dorosłych w Polsce.
Ogólnie rzecz biorąc, ponad połowa pytanych osób (60%) zadeklarowała, że płacąc za produkty lub usługi, będzie aktywnie korzystać z kart płatniczych lub płatności zbliżeniowych. Ponad jedna czwarta (29%) stwierdziła, że będzie w równym stopniu płacić gotówką, kartą lub zbliżeniowo.
Co respondenci powiedzieli nam o swoich preferencjach dotyczących sposobu płatności - w rozbiciu na wiek, przedział dochodów i miejsce zamieszkania? Przypatrzmy się wynikom ankiety w podziale na poszczególne kryteria.
Czy wiek ma znaczenie?
Klienci we wszystkich grupach wiekowych wolą płacić kartą i zbliżeniowo, ale płatności bezgotówkowe są najpopularniejsze wśród osób w wieku 25-34 lata (63%) i 45-54 lata (62%).
Ci, którzy najchętniej płacą gotówką, mają od 25 do 34 lat (13%). Jednak ta grupa wiekowa jest i tak prawie pięć razy bardziej skłonna, aby korzystać z cyfrowych metod płatności: karty lub płatności zbliżeniowych (63%) niż z banknotów i monet.
"Można było przypuszczać, jeszcze zanim zrobiliśmy badanie, że młodsze osoby będą częściej i chętniej wybierać płatności elektroniczne niż osoby w starszych grupach wiekowych, ale w Polsce jest to trochę bardziej złożone," mówi Simon Tune, dyrektor handlowy Elavon Europe. „Nasze badania pokazują, że chęć korzystania z płatności kartowych lub zbliżeniowych przeważa we wszystkich grupach wiekowych. Oczywiście siła tych preferencji może się różnić.”
W jaki sposób wielkość dochodów rzutuje na sposób płatności?
Podobnie jak w przypadku wieku, płatności kartami i metodami zbliżeniowymi okazały się zdecydowanie najpopularniejsze. I to niezależnie od dochodów. Za bezgotówkowymi płatnościami opowiedzieli się również Ci, którzy nie podali wysokości swoich zarobków.
Co ciekawe, wraz ze wzrostem dochodów rosła również chęć płacenia metodami elektronicznymi. Zwiększyła się ona z 56% dla osób zarabiających poniżej 2000 zł do 67% dla osób o dochodach 5 001 zł i więcej.
Najbardziej skłonni do korzystania z gotówki są ci, którzy zarabiają poniżej 3 tys. zł. W szczególności 14% osób zarabiających do 2000 zł i 18% osób zarabiających od 2001 zł do 3000 zł. Jednak i osoby o dochodach w tych przedziałach 3-4 razy cztery razy chętniej płaciły metodami elektronicznymi niż tradycyjnymi. „Obecnie obserwujemy szybszą rezygnację z gotówki na rzecz płatności elektronicznych. Możliwe, że jesteśmy świadkami ostatniej generacji, która w Polsce powszechnie korzysta z gotówki," mówi Simon.
„Jednak niezależnie od tego, jakie są przyczyny popularności gotówki wśród osób w danych przedziałach dochodów, można przypuszczać, że po zakończeniu pandemii koronawirusa pojawi się zapotrzebowanie na gotówkę na niektórych rynkach i w niektórych sektorach, tam gdzie zakupy robią najczęściej osoby o najniższych dochodach," mówi Simon.
Czy ma znaczenie, to gdzie mieszkasz?
We wszystkich 16 województwach Polski najczęściej wybierano płatności kartowe lub zbliżeniowe. Wyjątkiem okazało się Podlasie, gdzie gotowość do korzystania zarówno z płatności gotówkowych, jak i kartowych lub zbliżeniowych okazała się większa (46%) od gotowości do płacenia w sposób elektroniczny (41%). O takim wyniku zadecydowały jednak odpowiedzi… jednego respondenta (liczba ankietowanych z Podlasia była niewielka, stąd tak znaczący wpływ na wartość procentową).
Respondenci w województwie lubelskim najchętniej korzystali z płatności kartowych lub zbliżeniowych, a ponad trzy czwarte (76%) podawało te sposoby jako swoje preferencje.
Regionem, gdzie ludzie najchętniej korzystali z płatności gotówkowych, było Podkarpacie. 15% pytanych zadeklarowało, że woli używać gotówki. Pomimo tego, ankietowani w tym regionie i tak prawie czterokrotnie częściej korzystają z płatności kartowych lub zbliżeniowych (58%).
Podsumowanie Simona: płatności bezgotówkowe górą!
„We wszystkich grupach demograficznych, zgodnie z naszymi badaniami, najbardziej preferowaną formą płatności są płatności kartą i zbliżeniowe, niezależnie od wieku, dochodów czy miejsca zamieszkania."
„Co to oznacza? Jeśli dobrze znasz preferencje płatnicze swojej grupy docelowej, możesz się dobrze przygotować i przyjmować płatności tak, jak chcą Twoi klienci. Oferując dogodny dla nich sposób płatności, możesz zachęcić ich do zakupu i zwiększyć sprzedaż w swoim punkcie. Jeśli natomiast sprzedajesz online, dzięki płatnościom elektronicznym możesz zmniejszyć skalę porzuconych koszyków. W obu przypadkach możesz nawet zaobserwować wzrost wartości każdego koszyka lub zamówienia. Dzieje się tak, gdy w trakcie całego procesu zakupowego klienci są pewni, że mogą zapłacić w wybrany przez siebie sposób.”
„Jeśli twoja firma nie oferuje klientom pełnego zakresu płatności, nie czekaj.”
Inne kraje, którymi możesz być zainteresowany:
Nasze badanie zostało przeprowadzone również w Wielkiej Brytanii (1101 osób dorosłych), Irlandii (1000 osób dorosłych) i w Niemczech (1088 osób dorosłych).
· Badania zostały przeprowadzone online z wykorzystaniem: ankiety internetowej Omnibus przez firmę Ipsos MORI w dniach 26-27 maja 2020 roku w Polsce.
· W wywiadach online wzięły udział osoby w wieku 16-60 lat, w liczbie 1093 respondentów.
· Dane zostały dobrane odnośnie do ustalonego profilu demograficznego wg wieku, płci, regionu, statusu zawodowego i statusu społecznego, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.