W czasach, gdy klienci odruchowo sięgają po kartę lub telefon, by zapłacić za zakupy, warto mieć pod ręką sprzęt do przeprowadzenia transakcji bezgotówkowo. Jakie są rodzaje terminali płatniczych i który z nich wybrać, aby najlepiej sprawdził się w Twojej firmie?
Czy Twoi klienci coraz częściej chcą płacić bezgotówkowo? Na pytanie o gotówkę odpowiadają, że nie mają jej przy sobie? To nie przypadek. Popularność płatności bezgotówkowych stale rośnie. Wprawdzie banknotami i bilonem nadal płacimy najczęściej (1), ale niektórzy z nas w ogóle nie noszą gotówki (2), a łączna wartość transakcji bezgotówkowych jest już większa niż tych tradycyjnych (3).
Rozwój płatności bezgotówkowych nie byłby możliwy, gdyby nie rosnąca liczba terminali. To wyraźna odpowiedź przedsiębiorców na oczekiwania konsumentów. Jeśli Ty także chcesz umożliwić swoim klientom płacenie kartą lub telefonem, instalacja urządzenia do obsługi transakcji bezgotówkowych to podstawa. Jaki terminal płatniczy wybrać? Które z dostępnych urządzeń będzie dla Ciebie najlepsze?
Dla barmana – model stacjonarny
Porównanie terminali płatniczych pozwala zauważyć jak duży jest ich wybór. Stacjonarne możemy spotkać np. w wielu sklepach, hotelach i punktach usługowych. Sprawdzają się bowiem wszędzie tam, gdzie zostało wydzielone miejsce na dokonywanie płatności, takie jak kasa lub recepcja.
Modele stacjonarne wymagają stałego podłączenia do źródła zasilania. Z systemem rozliczeniowym mogą się łączyć za pomocą internetu lub wbudowanego modemu GPRS, który do transmisji danych wykorzystuje sieci komórkowe.
Zastanawiając się jaki terminal płatniczy wybrać, postawcie na te modele. Są to urządzenia łatwe w obsłudze, a dzięki małym rozmiarom zajmują niewiele miejsca przy stanowisku kasowym.
Dla kelnera – model przenośny
Modele przenośne (inaczej bezprzewodowe) sprawdzą się w restauracji, kawiarni i w każdej firmie, w której są przynoszone do klienta.
Wspomniane urządzenia składają się z dwóch części: bazy dokującej i czytnika z wbudowaną klawiaturą, który łączy się z bazą przez Bluetooth, Wi-Fi lub 3G . Na klawiaturze czytnika sprzedawca wprowadza kwotę transakcji, a klient zatwierdza ją kodem PIN.
Takie rozwiązanie sprawia, że transakcje można przyjmować nie tylko przy kasie lub w recepcji, ale wszędzie tam, czytnik może się połączyć z bazą dokującą: np. przy stoliku w restauracji lub na leżaku przy basenie.
Dla przedstawiciela handlowego –model mobilny
Taksówkarz, handlowiec, dostawca pizzy – tych których dręczy pytanie, jaki terminal płatniczy wybrać, mówimy, że przyda się mobilny terminal płatniczy. To urządzenie sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy firma prowadzi działalność „w ruchu”.
Jak przeprowadzić porównanie i na co zwrócić uwagę przy wyborze takiego sprzętu? Kluczowe w tym wypadku są: wytrzymała bateria i łączność z systemem rozliczeniowym, zapewniana przez połączenie internetowe albo wbudowany moduł GSM. Doskonale sprawdzają się terminale wyposażone w specjalną kartę SIM KPN, która automatycznie łączy się z dowolną siecią o najlepszym zasięgu. To gwarancja stabilności i najlepszej prędkości przetwarzania transakcji.
Pracujesz poza firmą? Pomyśl o mPOS
Jeśli prowadzisz małą lub średnią firmę i często jesteś w ruchu, alternatywą dla urządzenia mobilnego może być terminal mPOS. To niewielki czytnik kart płatniczych, który zaczyna pełnić funkcję terminala dopiero, gdy połączysz go z urządzeniem mobilnym – tabletem lub smartfonem.
W przeciwieństwie do innych, wynajmowanych terminali, mPOS zamawia się na własność. To zresztą nie jedyna, istotna różnica przy porównaniu tradycyjnymi modelami. Podczas, gdy pozostałe terminale dają możliwość realizacji usług dodatkowych – np. chargeback lub doładowania telefonów – terminale mPOS są tych funkcji pozbawione. Jeśli jednak zamierzasz wykorzystywać sprzęt wyłącznie do przyjmowania płatności, nie będzie to wadą.
Co warto sprawdzić, decydując się na terminal mPOS? Upewnij się, że umożliwia on przyjmowanie płatności wykonywanych wszystkimi rodzajami kart płatniczych oraz przez aplikacje (np. Google Pay i Apple Pay).
Terminal płatniczy szyty na miarę
Widok sprzętu do transakcji bezgotówkowych to dla klienta znak, że może w spokoju zrobić zakupy lub zlecić usługę. Jego brak w zasięgu wzroku rodzi z kolei obawę, że w punkcie można płacić tylko gotówką, co dla znacznej liczby osób wiąże się z koniecznością poszukiwania bankomatu lub... innego punktu sprzedaży. Jeśli nie chcesz odprawiać kolejnych klientów z kwitkiem, zastanów się nad instalacją terminala i wybierz takie urządzenie, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Źródła:
- Panel konsumencki zrealizowany na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa
- Portfel Polaka., s. 17, Izba Gospodarki Elektronicznej, lipiec 2017
- Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2017 r., Narodowy Bank Polski, grudzień 2018