Mobilna rewolucja w biznesie trwa - żeby na niej skorzystać, trzeba sięgnąć do... kieszeni klienta. Znajdziemy w niej smartfon, który chyba już na dobre odmienił cały proces zakupowy. Warto dobrze poznać możliwości tego telefonu, by na mobilnych zmianach jak najwięcej zyskać.
Od kiedy Steve Jobs zaprezentował w 2007 roku pierwszy model iPhone’a, świat doświadczył prawdziwej rewolucji. IPhone nie był pierwszym smartfonem, ale to dotykowy ekran telefonu stał się symbolem zmiany kulturowej, która objęła wiele sfer naszego codziennego życia.
Z badań wynika, że ze smartfonów korzysta prawie 2 na 3 (63%) Polaków, w tym prawie wszyscy (93%) dorośli, którzy nie ukończyli 34 lat(1). Telefony te jeszcze służą do dzwonienia, ale to tylko jedna z ich wielu funkcji. Z powodzeniem zastępują kamery i aparaty, a nawet karty płatnicze. Smartfony stały się też mobilnym centrum rozrywkowym, informacyjnym i zakupowym. W jaki sposób mały i średni biznes może to wykorzystać?
Zadbaj o płatności mobilne
Od niedawna coraz większą popularność zyskują płatności mobilne. Polacy wciąż jeszcze najczęściej płacą gotówką lub kartą, ale nowoczesne formy transakcji okazują się bardzo atrakcyjne, zwłaszcza dla młodszych klientów. Wszystkie one mają jedną, ważną zaletę – można zrobić zakupy nawet wtedy, gdy zapomniało się portfela. Wystarczy mieć telefon, którego zwykle nie zapominamy.
Zwolennicy płacenia smartfonem mają do dyspozycji cały wachlarz możliwości. W zależności od posiadanego telefonu i systemu operacyjnego, mogą skorzystać z Google Pay, Apple Pay czy polskiego „Blika”.
Jak wyjść naprzeciw fanom mobilnych płatności? To bardzo proste – wystarczy wprowadzić terminal, który umożliwi klientom płatność przez telefon. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, warto zastanowić się nad jego implementacją. Możemy przypuszczać, że w najbliższej przyszłości, punkty, w których można robić zakupy tylko gotówką, staną się mniej atrakcyjne dla klientów.
Działaj lokalnie
Użytkownicy smartfonów często ujawniają swoje położenie. To bardzo cenna informacja dla potencjalnych reklamodawców. Dzięki opcji targetowania udostępnianej przez media społecznościowe, mogą dotrzeć do klientów, którzy mieszkają, pracują lub tylko chwilowo przebywają w okolicy i jednocześnie lubią płacenie smartfonem. Jak to zrobić?
Załóż profile w mediach społecznościowych (np. na Facebooku oraz Instagramie) i zacznij regularnie publikować treści. Dobrze zaplanuj kampanię reklamową skierowaną do osób przebywających w niewielkiej odległości od Twojego punktu: wybierz właściwą grupę docelową, przygotuj atrakcyjne wizualnie kreacje reklamowe i wyznacz odpowiedni czas trwania kampanii.
Klientów, którzy sprawdzają najnowsze wpisy na Facebooku lub przeglądają zdjęcia na Instagramie za pomocą telefonu, z pewnością zainteresuje ciekawa mobilna reklama kwiaciarni w Dniu Matki, sobotnie przypomnienie o niedzieli niehandlowej i post reklamowy restauracji polecanej jako miejsce warte odwiedzenia.
Połącz tradycję z nowoczesnością
Znasz zalety mediów społecznościowych, ale uprawiasz tradycyjny marketing? Rozdajesz ulotki
i broszury, rozklejasz plakaty? Pamiętaj, że także one mogą być przyjazne dla smartfonów.
Na wszystkich drukowanych materiałach warto zamieścić kody QR, które można zeskanować każdym nowoczesnym telefonem wyposażonym w odpowiednią aplikację. Kod zaprowadzi potencjalnych klientów do tego, co publikujesz w Internecie. W ten sposób zyskają oni dostęp do najbardziej aktualnych treści – w tym promocji i nowości w ofercie.
To bardzo tani sposób na zwiększenie atrakcyjności własnych materiałów. W Internecie znajdziesz wiele darmowych narzędzi do generowania kodów QR sczytywanych przez telefony.
Bądź mobile-friendly
Znajomość preferencji klientów i obserwacja zmian, jakie zachodzą w ich przyzwyczajeniach płatniczych, to klucz do sukcesu w wielu branżach. Zmianę, która w największy sposób wpłynęła na biznes w ostatnich latach, zapoczątkowała płatność smartfonem. To od tych nowoczesnych telefonów rozpoczęła się mobilna rewolucja, która stawia przed firmami nieznane wcześniej wyzwania, ale też otwiera przed nimi nowe szanse.
Chcesz skorzystać z trwającej rewolucji? Stań się „przyjazny dla smartfonów”. Zaoferuj płatności mobilne, docieraj do klientów przez media społecznościowe, zastosuj nowoczesne narzędzia w tradycyjnych materiałach marketingowych. Twoi klienci na pewno to docenią.
Źródła:
- Pew Research Center, Luty 2019, “Smartphone Ownership Is Growing Rapidly Around the World, but Not Always Equally”