Według danych z raportu „E-commerce w Polsce 2023”, odzież, akcesoria i dodatki to kategoria produktów najchętniej kupowanych online. Prowadzenie własnego sklepu z ubraniami wydaje się więc pewnym pomysłem na biznes, choć należy mieć świadomość, jak duża jest konkurencja w tym obszarze. Podpowiadamy, jak zaplanować i założyć własny sklep internetowy z ubraniami.
Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą?
Obecnie wartość rynku e-commerce w Polsce jest szacowana na ponad 92 mld zł. Taki wynik plasuje go w czołówce najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Ponadto aktualne szacunki wskazują, że do 2026 roku handel internetowy będzie stanowił nawet 20% sprzedaży detalicznej w Polsce. Szczególnie optymistyczne dane dotyczą branży modowej – według wspomnianego już raportu „E-commerce w Polsce 2023” przygotowanego przez Gemius i PBI, nawet 80% Polaków kupuje w sieci odzież, akcesoria i dodatki [1].
Jednak samo założenie sklepu internetowego z ubraniami – przede wszystkim przez wzgląd na ogromną konkurencję – nie wystarczy, by osiągnąć sukces. Niebagatelne znaczenie ma właściwe przygotowanie do rozpoczęcia biznesu – od strony formalnej i technicznej, przez wybór odpowiedniej niszy i dobór produktów, aż po działania marketingowe i zapewnienie jakościowej obsługi klienta.
Wybór platformy sprzedażowej dla sklepu internetowego
Chcąc założyć sklep internetowy z ubraniami, jedną z pierwszych decyzji, jakie należy podjąć, jest wybór platformy e-commerce. Jaka sprawdzi się najlepiej? Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników, a zwłaszcza wielkości i indywidualnych potrzeb danego biznesu. Do tworzenia sklepów internetowych wykorzystywane są różne produkty cyfrowe, które można podzielić na: platformy typu SaaS, open source (z dostępem do kodu źródłowego) oraz platformy dedykowane.
Platformy SaaS, czyli Software as a Service, to oprogramowanie dla firm udostępniane jako usługa. Oznacza to, że korzystanie z platformy nie wymaga instalacji programu na urządzeniu – dostęp otrzymuje się za pośrednictwem chmury internetowej po dokonaniu opłaty subskrypcyjnej. Najważniejsze cechy platform SaaS to: prostota i komfort użytkowania, łatwe wdrożenie oraz możliwość integracji z marketing automation, kurierami czy platformą mailingową. Zaletą SaaS-ów jest także fakt, że hosting, wszelkie aktualizacje systemu, kwestie bezpieczeństwa i przygotowanie infrastruktury leżą po stronie usługodawcy. Ponadto nie wymagają dużej inwestycji finansowej, dlatego są odpowiednie dla osób rozpoczynających działalność w e-commerce.
Platformy SaaS dla e-commerce to np. Shoper, IdoSell, Shopify czy Shoplo. SaaS to świetny wybór dla początkujących, stosunkowo niewielkich sklepów, oferujących do 1000 produktów.
Platformy open source zapewniają dostęp do często bezpłatnej platformy, bazującej na otwartym kodzie źródłowym. Najważniejszą zaletą platform open source są większe możliwości dostosowania sklepu do indywidualnych potrzeb w porównaniu z platformami SaaS. Wymagają one jednak posiadania odpowiedniej wiedzy technicznej w celu wprowadzania modyfikacji lub nawiązania współpracy ze specjalistą w tym zakresie. Dodatkowo konfiguracja sklepu internetowego, kwestie związane z serwerami, hostingiem czy bezpieczeństwem oraz aktualizacje systemu pozostają po stronie przedsiębiorcy.
Przykładowe systemy open source dla e-commerce to m.in. PrestaShop, Magento czy WooCommerce. Platformy open source są polecane właścicielom średnich lub dużych sklepów, których asortyment obejmuje powyżej 10 000 produktów.
Rozwiązania dedykowane to indywidualnie zaprojektowane sklepy internetowe zbudowane od podstaw przez wyspecjalizowane w tym zakresie firmy. Powstają w oparciu o szczegółowy brief, który zawiera potrzeby i wymagania klienta, co pozwala na dostosowanie platformy do specyfiki branży odzieżowej, implementację unikalnych funkcji i rozszerzoną customizację. Platformy dedykowane z reguły można dostosować do biznesu każdej wielkości, ale co do zasady są rekomendowane dla dużych serwisów e-commerce.
Zakup domeny i hostingu pod własny sklep internetowy z odzieżą
Założenie każdego biznesu e-commerce wymaga również zakupu hostingu i odpowiedniej domeny. Jeśli chodzi o hosting, do wyboru są następujące rozwiązania: hosting współdzielony, Virtual Private Server, serwer dedykowany oraz Cloud Serwer.
W ramach hostingu współdzielonego przedsiębiorca otrzymuje od usługodawcy określoną ilość miejsca na dysku serwera. Należy więc liczyć się tu z pewnymi ograniczeniami, które mogą dotyczyć liczby procesów, pamięci RAM czy jednoczesnych połączeń z bazą danych. Wariantem alternatywnym jest serwer dedykowany. To najbardziej zaawansowane, wirtualne rozwiązanie, które daje użytkownikowi możliwość podjęcia decyzji, ile rdzeni procesora czy pamięci RAM będzie mu potrzebne do uruchomienia i bieżącego działania sklepu internetowego.
Opcją pośrednią między hostingiem współdzielonym a serwerem dedykowanym jest Virtual Private Server (VPS). W tym przypadku hostingodawca dostarcza określoną moc obliczeniową oraz przydziela zasoby, w tym RAM, liczbę rdzeni procesora czy pojemność dysku. Do wyboru pozostaje także Cloud Serwer – rozwiązanie szczególnie polecane sklepom internetowym. Choć właściciel serwisu e-commerce również otrzymuje określone zasoby do wykorzystania, są one sklastryfikowane. Oznacza to, że grupa maszyn dynamicznie współdzieli je między sobą, dlatego w razie awarii jednej z nich inne maszyny przejmują jej działanie, a sklep może funkcjonować bez zakłóceń.
Istotny krok to także wybór i zakup domeny. Na jaką najlepiej się zdecydować, otwierając własny sklep internetowy? Najlepiej, gdy domena zawiera nazwę firmy, jest łatwa w wymowie i nie wymaga literowania (np. podczas rozmowy telefonicznej), ale jednocześnie jest stosunkowo krótka. Oprócz domeny należy też wybrać odpowiednie rozszerzenie. W Polsce najpopularniejsze, a zarazem budzące największe zainteresowanie są te z końcówką ".pl", ale jeśli działalność ma być prowadzona także za granicą, optymalną opcją jest rejestracja domeny z rozszerzeniem ".com".
Szablon dla sklepu internetowego z ubraniami
Każdy sklep internetowy z odzieżą – bez względu na to, czy powstaje na szablonie, czy jest indywidualnie projektowany – musi mieć odpowiednią szatę graficzną. Biznes już od pierwszego kliknięcia powinien robić dobre wrażenie, wzbudzać zaufanie i budować pozytywne doświadczenia użytkowników, co jest skuteczną zachętą do zakupów akurat w tym sklepie internetowym. Chcąc poprawić odczucia użytkowników, warto zadbać o UX, czyli user experience.
W jaki sposób? Strona sklepu internetowego z ubraniami powinna być przyjazna i łatwa w obsłudze oraz mieć tak zaprojektowaną architekturę i drzewo kategorii, żeby klient nie musiał doszukiwać się niezbędnych informacji. Należy także zwrócić uwagę na proces składania zamówienia, który powinien być w pełni intuicyjny, co zminimalizuje liczbę porzuconych koszyków. Istotna jest też prędkość wczytywania się strony – jeśli będzie to trwało zbyt długo, użytkownik prawdopodobnie opuści stronę, zanim zobaczy jej zawartość.
Implementacja płatności online w sklepie internetowym
W ostatnich latach można zaobserwować dynamiczny rozwój rynku płatności bezgotówkowych. Niesie to za sobą niewątpliwie korzyści dla klientów, ponieważ mają do wyboru różne formy płatności przy dokonywaniu transakcji online, jednak dla właścicieli sklepów internetowych z odzieżą oznacza to przede wszystkim konieczność podążania za trendami i dostosowywania się do nowych oczekiwań konsumentów. Obecnie najpopularniejsze sposoby płatności to:
przelewy elektroniczne,
błyskawiczne płatności BLIK,
płatność kartami kredytowymi, np. Visa czy Mastercard,
portfele elektroniczne, takie jak Apple Pay i Google Pay,
płatności odroczone, w tym PayPo, Twisto czy Klarna.
Choć klienci doceniają możliwość wyboru preferowanej formy płatności podczas zakupów w sklepie internetowym, bezsprzecznie najważniejszym aspektem jest zapewnienie bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji. Można to osiągnąć poprzez nawiązanie współpracy z doświadczonym dostawcą usług płatniczych, który oferuje kompleksową obsługę płatności online.
Wybierając ofertę Elavon, klient zyskuje jednak nie tylko kompleksową obsługę płatności, ale też możliwość korzystania z licznych funkcjonalności, które charakteryzują nowoczesny biznes online. Nowa bramka płatnicza Elavon zapewnia:
obsługę płatności kartowych i portfeli elektronicznych, takich jak Google Pay i Apple Pay, oraz popularnych alternatywnych metod płatności, w tym BLIK, Pay-by-Link i szybkie przelewy bankowe (A2A);
realizację płatności cyklicznych, subskrypcji oraz płatności dla klientów powracających, które można zrealizować w kilka sekund;
ustawienie promocji i specjalnych cen, np. dla nowych klientów;
w pełni funkcjonalny interfejs API i ułatwiające integrację wtyczki partnerskie;
płatności w wielu walutach, które uwzględniają zarówno kursy walut, jak i usługi bankowe;
Dynamiczne Przeliczanie Walut (DCC), co pozwala zagranicznym klientom, używającym kart Visa i Mastercard, na wybór między płatnością w walucie lokalnej lub własnej;
obsługę ponad 80 walut, w których można autoryzować płatności oraz 17 walut, w których można się rozliczać;
dostęp w języku polskim, ale kupujący podczas dokonywania płatności może również wybrać jeden z wielu dostępnych języków europejskich podczas dokonywania płatności;
funkcjonalny i przyjazny panel, który ułatwia pracę personelu, usprawnia zarządzanie i weryfikację transakcji, pozwala na realizację płatności Pay-by-Link i MOTO oraz tworzenie profili klientów.
Czy opłaca się założyć sklep internetowy z ubraniami?
Jak wynika z raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy & Polska, do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie nawet do 187 mld zł [2]. Co więcej, według prognoz opublikowanych przez Statista Research Department, światowy rynek e-commerce w branży modowej do 2027 roku może osiągnąć wartość ponad 1,2 biliona dolarów amerykańskich [3]. W Polsce natomiast wartość rynku fashion w 2024 roku może wzrosnąć nawet do 65 mld zł [4].
Perspektywa uszczknięcia kawałka z tego ogromnego tortu jest więc niezwykle kusząca, ale czy się opłaca? Warto pamiętać, że branża fashion jest bardzo wymagająca, dlatego chcąc założyć sklep internetowy, należy wcześniej przygotować odpowiedni plan działania, zidentyfikować grupę odbiorców i dobrać interesujący ją asortyment. Oto kilka tipów:
Znajdź niszę, zweryfikuj rynek i konkurencję
Jako że ubrania należą do kategorii produktów najchętniej kupowanych online, rynek ten stwarza ogromne szanse, ale przy tym jest bardzo konkurencyjny. Chcąc otworzyć sklep odzieżowy, przed rozpoczęciem działalności trzeba dokładnie zbadać rynek i wykonać rzetelną analizę konkurencji, by móc znaleźć swoją niszę i wyróżnić się na tle innych brandów.
Zidentyfikuj grupę docelową i jej potrzeby
Założenie sklepu internetowego z odzieżą wymaga przede wszystkim określenia, komu chcemy ją sprzedawać. Asortyment powinien być dobierany w zależności od grupy docelowej – każda z nich musi mieć prawidłowo zidentyfikowane potrzeby, a oferta sklepu internetowego powinna być na nie odpowiedzią.
Podążaj za trendami zakupowymi
Trendy w branży fashion zmieniają się bardzo szybko. Nie trzeba ślepo podążać za każdym z nich, ale warto je znać i być na bieżąco, by spośród nich wybierać te, które pasują do wizerunku marki i kreować je w sklepie internetowym. Dobrze jest też obserwować trendy dotyczące preferencji zakupowych klientów, odnoszące się do stylu, jakości czy personalizacji produktów, które mogą różnić się w zależności od grupy docelowej.
Dobieraj odpowiednie produkty do sklepu internetowego
Na rynku istnieją sklepy online z ubraniami, których asortyment stanowi określona kategoria produktów (np. sklepy z sukienkami czy ubrankami dziecięcymi), jednak w większości można znaleźć znacznie szerszą ofertę. Jakie ubrania cieszą się największą popularnością? Choć może się to zmieniać w zależności od trendów czy pory roku, do najlepiej sprzedających się kategorii zalicza się:
ubrania basic i casual – wszelkie T-shirty, koszulki, koszule, bluzy, marynarki czy spodnie, w tym jeansy, są chętnie wybierane przez klientów z uwagi na swoją uniwersalność, łatwość w stylizacji oraz możliwość dopasowania do różnych okazji;
odzież sportowa – chęć prowadzenia zdrowego, aktywnego stylu życia nie pozostaje bez wpływu na trendy zakupowe. Klienci poszukują komfortowej i jakościowej odzieży do aktywności fizycznej, stąd coraz chętniej kupują legginsy, spodnie do biegania, bluzy sportowe czy koszulki z materiałów oddychających;
ubrania sezonowe – dobierając asortyment własnego sklepu internetowego z ubraniami, należy mieć też na uwadze zmieniające się pory roku. Latem szczególną popularnością cieszą się oczywiście sukienki, szorty czy koszulki z krótkim lub bez rękawów, natomiast zimą interesują ich zwłaszcza płaszcze i ciepłe kurtki;
ubrania dziecięce – współcześni rodzice szukają przede wszystkim wygodnych, trwałych ubranek o optymalnym stosunku ceny do jakości.
Skąd wziąć towar do butiku online?
Towar do sklepu internetowego z ubraniami można pozyskiwać na kilka sposobów. Najpopularniejsze z nich to:
producenci i hurtownie – nawiązanie bezpośredniego kontaktu z producentami odzieży lub hurtowniami pozwala na negocjację cen, uzyskanie lepszych warunków zakupu i posiadanie większej kontroli nad jakością i dostępnością produktów;
dystrybutorzy i dostawcy – zaletą tego wariantu jest dostęp do szerokiego wyboru marek i produktów;
projektanci i marki lokalne – świetny pomysł dla osób, które chcą sprzedawać unikalną odzież, której nie można kupić w pozostałych sklepach;
platformy dropshippingowe – w tym modelu biznesowym sklep internetowy nie przechowuje fizycznie oferowanych towarów, tylko przekazuje złożone zamówienia do dostawcy, który wysyła produkty bezpośrednio do klientów;
własna produkcja – jeśli właściciel jest jednocześnie projektantem odzieży, znakomitym pomysłem będzie stworzenie sklepu internetowego pod marką własną. Unikatowa odzież, zwłaszcza produkowana na rynku lokalnym, jest dla współczesnych konsumentów wartością samą w sobie, a co za tym idzie – jest niezwykle pożądana.
Marketing sklepu z odzieżą
Choć nie jest łatwo wyróżnić się na tle olbrzymiej konkurencji i dotrzeć do potencjalnych klientów, dzięki odpowiednio dobranym działaniom marketingowym jest to jak najbardziej możliwe. Jakie formy promocji są najskuteczniejsze w przypadku sklepu online z odzieżą?

Reklamy Google Ads i w mediach społecznościowych
Google Ads i reklamy w mediach społecznościowych (np. Facebook Ads) to systemy reklam PPC, które pozwalają na skuteczne pozyskiwanie ruchu w serwisach internetowych. Skrót PPC pochodzi od słów pay per click, które oznaczają opłatę za kliknięcie. Co istotne w przypadku tych formatów reklamy, reklamodawca nie płaci za wyświetlenie w wynikach wyszukiwania, ale dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie link i przejdzie na stronę docelową. Koszt jednego kliknięcia jest bardzo zróżnicowany – zależy od popularności słów kluczowych czy branży i jej konkurencyjności, która w przypadku segmentu fashion co do zasady jest wysoka.
Pozycjonowanie SEO sklepu internetowego z ubraniami
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to proces, który polega na optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. W zależności od wyjściowej jakości serwisu działania SEO mogą być podejmowane w obrębie treści, kodu strony, linków przychodzących oraz innych czynników wpływających na ranking w wyszukiwarce. SEO jest ściśle powiązane z pozycjonowaniem, którego celem jest zdobycie i utrzymanie jak najwyższych pozycji dla określonych słów kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania Google’a.

Na strategię SEO najczęściej składają się działania z trzech podstawowych obszarów:
technical – stworzenie, rozbudowa lub modyfikacja struktury strony, optymalizacja danych pod kątem wymogów Google’a czy prędkości ładowania serwisu;
content – optymalizacja istniejących i tworzenie nowych treści, które pozwalają na wzrost widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. W ramach działań SEO treści mogą powstawać na potrzeby nie tylko sklepu internetowego, ale też dystrybucji zewnętrznej;
off-site – pozyskiwanie nowych, wartościowych linków zewnętrznych, wzmianek o firmie, jej produktach czy usługach.
Tworzenie bloga modowego na stronie internetowej sklepu
Stworzenie oraz regularna publikacja wpisów blogowych dotyczących mody to świetny sposób na promocję sklepu internetowego z ubraniami. Przede wszystkim to kolejny sposób na zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – głównie na frazy poradnikowe i tzw. długiego ogona (long tail) – co jest istotne przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Dzięki temu można skutecznie dotrzeć do klientów na początkowych etapach ścieżki zakupowej, gdy dopiero weryfikują dostępne możliwości czy szukają inspiracji.
W artykułach blogowych można również naturalnie umieszczać linki wewnętrzne do kategorii produktowych, co jest nieodłącznym elementem każdej strategii SEO, a przy tym może zachęcić czytelników do zapoznania się z ofertą. I w końcu – tworzenie bloga modowego pozwala na budowanie wizerunku eksperta w branży, wzrost świadomości marki oraz jej autorytetu, co w przypadku nowych brandów będzie niezwykle istotne.
E-mail marketing dla sklepu odzieżowego
E-mail marketing to działania polegające na wysyłaniu wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej do potencjalnych klientów w celu przedstawienia i promocji oferty, budowania relacji i generowania sprzedaży. Co ważne, wiadomości mogą być wysyłane jedynie do tych użytkowników, którzy wyrażą na to zgodę za pośrednictwem specjalnego formularza zamówienia newslettera.
Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą? Podsumowanie
Prowadzenie sklepu internetowego z ubraniami to bez wątpienia ogromne wyzwanie, ale też szansa na osiągnięcie sukcesu w topowej branży. Trudno jednak będzie go osiągnąć bez przygotowania – wyboru platformy e-commerce i operatora płatności, stworzenia odpowiedniej oferty oraz promocji biznesu w sieci. Po otwarciu sklepu ważne jest także, by monitorować efekty prowadzonych działań i w razie potrzeby wprowadzać niezbędne zmiany lub modyfikacje – w ofercie czy obranej strategii marketingowej.
Źródła:
[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html
[2] https://www.pwc.pl/pl/media/2022/2022-07-11-do-2027-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-ponad-94-mld-zl-do-187-mld-zl.html
[3] https://www.statista.com/topics/9288/fashion-e-commerce-worldwide/
[4] https://fashionbiznes.pl/rynek-mody-w-polsce-w-2024-prognoza/