Koszt stworzenia sklepu internetowego wynosi od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Skąd wynika tak duża rozbieżność w wycenie? Przedsiębiorca zamierzający uruchomić mały sklep internetowy chętnie skorzysta z darmowego oprogramowania i gotowych szablonów, które znacząco obniżają wydatki. Bezpłatne rozwiązania mogą się natomiast nie sprawdzić w biznesie, który zamierza konkurować z dużymi graczami w e-handlu. Jakie inne aspekty wpływają na ceny sklepów internetowych?
Od czego zależą koszty założenia sklepu internetowego?
Wycena sklepu internetowego zależy przede wszystkim od kosztów:
certyfikatu SSL, domeny i hostingu, które wymagają regularnego przedłużania,
platformy e-commerce, którą można zbudować za pomocą darmowych rozwiązań open source (np. PrestaShop, WooCommerce, Magento), płatnego oprogramowania SaaS (Software as a Service) udostępnianego w abonamencie lub na indywidualne zamówienie,
liczby produktów i prognozowanych zamówień, które wpływają na parametry hostingu. Im większy asortyment i przewidywany ruch w sklepie internetowym, tym wyższą wydajność powinien mieć serwer,
wdrożenia funkcji wspierających automatyzację (np. generowanie spersonalizowanych banerów), grywalizację (nakłanianie klientów do podejmowania aktywności, z których mogą czerpać korzyści, np. wymieniać zdobyte punkty na zakupy) czy cross-selling (np. wyświetlanie produktów komplementarnych na podstronie koszyka),
integracji z zewnętrznymi usługodawcami, np. marketplace'ami i operatorem płatności online,
konfiguracji narzędzi analitycznych, m.in. Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager,
konsultacji technicznych z dostawcą oprogramowania e-commerce lub niezależnymi specjalistami,
przygotowania strategii marketingowej, w tym materiałów do publikacji w różnych kanałach komunikacji z potencjalnymi klientami w pierwszych tygodniach działalności sklepu internetowego,
zastrzeżenia logo i nazwy firmy w Urzędzie Patentowym, które wymaga uiszczenia opłaty za zgłoszenie, zarejestrowanie i opublikowanie znaku towarowego.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Przedsiębiorca planujący założenie małego sklepu internetowego musi wydać co najmniej kilkaset złotych, aby samodzielnie uruchomić własny serwis e-commerce. Skorzystanie z usług projektanta stron internetowych, który współpracuje z innymi specjalistami, może wygenerować koszt rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Agencje marketingowe z doświadczeniem w rozwijaniu marek w e-commerce wyceniają stworzenie sklepu internetowego nawet na kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Wybór i zakup odpowiedniej domeny
Nazwa domeny to główny element brandingu sklepu internetowego. Nowa marka powinna być oryginalna, aby wyróżniała się na tle konkurencji, oraz łatwa do zapamiętania przez konsumentów, którzy nie powinni mieć trudności z jej wymówieniem i zapisaniem. Cena domeny dla sklepu internetowego zależy od m.in. popularności słów wykorzystanych w nazwie i rozszerzenia, czyli końcówki „.pl”, „.com” czy „.eu”.
Co ciekawe, przedsiębiorcy, którzy wymyślają unikatowe nazwy sklepów internetowych, kupują domeny nawet za kilka lub kilkanaście złotych za rok. Jeśli domena zawiera popularne słowo, np. „kawa”, jej zarejestrowanie i utrzymanie kosztuje co najmniej kilka tysięcy złotych w skali roku. Zdarza się, że właściciele e-sklepów wykupują domeny z różnymi rozszerzeniami, ponieważ planują wejść na rynek międzynarodowy w bliżej nieokreślonej przyszłości. Ponadto chcą uniemożliwić konkurencji stworzenie konkurencyjnych serwisów. Podjęcie takich kroków podwyższa koszty założenia sklepu internetowego.
Zakup wydajnego hostingu
Najważniejsze parametry hostingu dla sklepu internetowego dotyczą m.in. powierzchni dyskowej, mocy obliczeniowej serwera czy limitu transferu danych. Im większy sklep internetowy, tym wyższej wydajności serwera potrzebuje, aby umożliwić potencjalnym klientom bezproblemowe przeglądanie asortymentu i składanie zamówień.
Inne istotne elementy specyfikacji hostingu dotyczą bezpieczeństwa (np. przed atakami typu DoS i DDoS), komunikacji między pracownikami (np. maksymalnej liczby kont e-mail) czy wsparcia technicznego (np. limitu godzin konsultacji w ciągu miesiąca). Warto porozmawiać z dostawcą hostingu, który ułatwi dopasowanie pakietu do nowego sklepu internetowego.
Koszty obsługi płatności
Sklep internetowy powinien obsługiwać jak najwięcej metod płatności online, aby zmniejszyć ryzyko porzucania koszyków przez konsumentów, którzy nie mogą opłacić zamówienia w preferowany sposób.
Koszt wdrożenia bramki płatniczej w sklepie internetowym jest uzależniony od m.in.:
opłat związanych z założeniem i aktywacją konta przedsiębiorcy,
kosztów wdrożenia bramki na danej platformie e-commerce,
prowizji kwotowych i procentowych za różne rodzaje transakcji,
liczby transakcji przeprowadzonych w ciągu miesiąca, w tym ewentualnych zwrotów.
Obsługa płatności online przez Elavon gwarantuje bezpieczne, proste i szybkie transakcje w sklepie internetowym. Klienci mogą używać kart (debetowych i kredytowych), zlecać przelewy (tradycyjne i natychmiastowe), korzystać z portfeli elektronicznych (Google Pay i Apple Pay) oraz realizować płatności cykliczne, które sprawdzają się w modelach subskrypcyjnych. Bramka płatnicza Elavon wpisuje się w potrzeby sklepów internetowych docierających do zagranicznych klientów, którzy mają do wyboru aż 80 walut.
Jak rodzaj platformy e-commerce wpływa na koszt sklepu internetowego?
Platforma e-commerce to oprogramowanie sklepu internetowego. Przedsiębiorcy mają do wyboru darmowe (open source) i płatne (SaaS) rozwiązania, które wpływają na sposób zarządzania stroną internetową oraz doświadczenia użytkowników.
Jaki jest koszt stworzenia sklepu internetowego za pomocą oprogramowania open source?
Platformy e-commerce w modelu open source umożliwiają stworzenie sklepu internetowego niemal za darmo. Niemal, ponieważ oprogramowanie jest bezpłatne, ale wdrożenie różnych funkcjonalności czy zmiana wyglądu strony wymaga modyfikacji kodu źródłowego. To oznacza konieczność współpracy z osobą specjalizującą się w projektowaniu stron internetowych. Minimalna stawka 1-godzinnej konsultacji może wynosić ok. 150-200 zł.
Co prawda twórcy oprogramowania udostępniają gotowe rozszerzenia, ale za dodatkową opłatą. Dodatki oferowane przez WooCommerce wymagają doinwestowania nawet 299 dolarów rocznie, czyli ok. 1200 zł. W efekcie wdrożenie sklepu internetowego za pomocą platformy open source może okazać się czasochłonne i nieopłacalne w porównaniu z innymi rozwiązaniami.
Ile kosztuje sklep internetowy oparty na platformie SaaS?
Platforma e-commerce w modelu SaaS (Software as a Service) pozwala na wdrożenie sklepu internetowego za pomocą intuicyjnego kreatora, który nie wymaga żadnych umiejętności programistycznych od użytkownika. Przedsiębiorca wykupuje dostęp do oprogramowania w abonamencie, którego minimalny koszt to kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Platformy SaaS zapewniają właścicielom sklepów internetowych przydatne funkcjonalności, np. sprzyjające pozycjonowaniu serwisu, ale zwykle nie udostępniają kodu źródłowego, co uniemożliwia wprowadzanie indywidualnych rozwiązań.
Ile kosztuje sklep internetowy na zamówienie?
Na koszt sklepu internetowego na zamówienie wpływa m.in.
stworzenie wstępnej koncepcji na podstawie wywiadu z przedsiębiorcą,
zaprojektowanie ścieżek konsumentów,
omówienie różnych wersji makiet e-sklepu,
indywidualny projekt graficzny,
przygotowanie tekstów,
integracje z zewnętrznymi aplikacjami,
przeprowadzenie testów przed udostępnieniem serwisu klientom,
optymalizacja pod SEO.
Współpraca z agencją marketingową może opiewać na kilkadziesiąt tysięcy złotych. wsparcie w zakupach.
Ile kosztuje dokumentacja prawna dla sklepu internetowego?
Założenie sklepu internetowego wymaga dopełnienia obowiązków wynikających z przepisów prawa. Koszt dokumentacji stworzonej przez prawnika wynosi od kilkuset złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Najtańszą opcją są gotowe pakiety, a najdroższą – przygotowanie dokumentów na zamówienie.
Legalny sklep internetowy, który nie naraża właściciela na przykre konsekwencje finansowe wskutek nieprzestrzegania przepisów prawa, musi udostępniać konsumentom nie tylko regulamin sklepu internetowego, ale także regulamin newslettera, politykę prywatności, politykę plików cookies czy formularze umożliwiające reklamację produktów.
Co więcej, przedsiębiorca musi zadbać również o wewnętrzny obieg dokumentów, m.in. wzory umów dla pracowników czy procedury związane z RODO. Właściciel e-sklepu może skorzystać z kilku rozwiązań:
Darmowego generatora regulaminu i polityki prywatności
Bezpłatne wzory obniżają koszty sklepu internetowego. Niestety, istnieje ryzyko, że darmowa dokumentacja, którą należy wypełnić na własną rękę, nie będzie dopasowana do danej działalności gospodarczej lub zgodna z bieżącym stanem prawnym.
Płatnych pakietów dokumentów dla sklepu internetowego
Jeżeli przedsiębiorcy zależy na odpłatnym zestawie wzorów, które wypełni na własną rękę, powinien skłonić się ku zamówieniu pakietu od prawnika wyspecjalizowanego w e-commerce. To rozwiązanie również wymaga samodzielnego uzupełnienia dokumentacji, ale właściciel e-sklepu otrzymuje szczegółową instrukcję. Ponadto ma pewność, że dokumenty są zgodne z bieżącym stanem prawnym. Co więcej, profesjonalni twórcy pakietów oferują klientom bezpłatne aktualizacje w związku z nowelizacjami przepisów. Minimalny koszt dokumentów w pakiecie wynosi kilkaset złotych.
Indywidualnej konsultacji prawnej
To najdroższe i najlepsze rozwiązanie dla przedsiębiorcy, któremu zależy na spersonalizowanej usłudze. Koszt przygotowania dokumentów dla sklepu internetowego przez prawnika sięga kilku tysięcy złotych. Wycena zależy od asortymentu, działań marketingowych, wdrożonych technologii czy struktury organizacyjnej firmy.
Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego?
Koszty utrzymania sklepu internetowego są uzależnione od m.in. formy działalności gospodarczej, rodzaju asortymentu i strategii promocji marki w sieci. Ponadto właściciel powinien oszacować koszty magazynowania, pakowania i wysyłki produktów oraz codziennej obsługi klientów, np. udzielania odpowiedzi na zapytania e-mailowe i telefoniczne. Jeden z błędów popełnianych przez ambitnych przedsiębiorców to próba samodzielnego realizowania wszystkich obowiązków. O ile udaje im się ograniczyć koszty prowadzenia sklepu internetowego, o tyle zaczyna im brakować czasu na strategiczny rozwój biznesu.
Dobrym rozwiązaniem na start jest podjęcie współpracy z wszechstronną wirtualną asystentką, która wspiera przedsiębiorcę w podstawowych działaniach online (np. dodawaniu nowych produktów, prowadzeniu mediów społecznościowych, wysyłce newslettera). Minimalna stawka godzinowa wirtualnej asysty wynosi ok. 80 zł, maksymalna – ok. 200 zł. Ostateczna wycena zależy od zakresu współpracy i liczby godzin w miesięcznym pakiecie.
Koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Forma prawna działalności gospodarczej prowadzona przez właściciela sklepu internetowego wpływa na zobowiązania finansowe wobec urzędu skarbowego i ZUS-u. Zanim przyszły przedsiębiorca założy jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę, powinien się skonsultować z doradcą podatkowym, który zaproponuje mu najbardziej opłacalne rozwiązanie pod kątem aktualnych przepisów prawa i rozwoju biznesu.
Co więcej, właściciel sklepu internetowego musi zdecydować, czy będzie samodzielnie realizował obowiązki związane z rozliczaniem przychodów, czy skorzysta z usług biura rachunkowego. Ponadto podpisywanie umów o pracę i umów cywilnoprawnych zobowiązuje przedsiębiorcę do pokrycia kosztów obsługi kadrowo-płacowej.
Koszty marketingowe
Marketing internetowy umożliwia wypromowanie nowego biznesu w grupie docelowej, która zapoznaje się z materiałami bezpłatnymi (np. poradnikami na blogu sklepu internetowego) i płatnymi (np. reklamami w mediach społecznościowych).
Przedsiębiorcy stawiający pierwsze kroki w e-handlu inwestują przede wszystkim w content marketing, czyli udostępnianie treści przyciągających potencjalnych klientów i skłaniających ich do wykonania akcji, która przynosi zysk przedsiębiorstwu. Na początkowym etapie rozwoju sklepu internetowego warto współpracować z freelancerami lub agencjami butikowymi, czyli małymi zespołami profesjonalistów. Koszty marketingu dla e-sklepu obejmują wynagrodzenie specjalistów według stawki godzinowej i dodatkowy budżet na pokrycie wydatków na płatne reklamy, np. w systemie Google Ads.
Ile kosztuje sklep internetowy? Podsumowanie
Założenie małego sklepu internetowego wymaga zainwestowania minimum kilkuset złotych, które pokryją zarejestrowanie domeny, zainstalowanie certyfikatu SSL, zakup hostingu i dostęp do platformy e-commerce w abonamencie. Jeżeli przedsiębiorcy zależy na stworzeniu dużego sklepu na indywidualne zamówienie, może się spodziewać wyceny sięgającej nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Koszty utrzymania sklepu internetowego są uzależnione od wielu czynników, w tym wydatków na magazynowanie towaru, kampanie reklamowe czy zatrudnianie pracowników. Istotnym czynnikiem jest także forma prawna i forma opodatkowania działalności gospodarczej.